چکیده
ماهیت ارتباطات سلامت با اعتماد بیشتر مردم به اطلاعات سلامت موجود در اینترنت به صورت جهانی در حال تغییر است (گالانت, آریزاری, بونه و کرپس, 2011). این نویسندگان بیان می کنند که توسعه ابزارهای ارتباطات مبتنی بر وب که بیماران الکترونیکی را هم درگیر می کنند, می توانند استراتژی ها و راه کارهای بهتری را ارائه داده و به ویژه موضوعات دارویی را ترویج دهند. اگر چه, در نیجریه, ارتباطات سلامت تنها مطرح شده است و مشخص نیست که بیمارستان ها تا چه اندازه از مزایای اینترنت و سایر ابزارهای مرتبط با آن (مانند رسانه های اجتماعی) در افزایش نتایج حاصله در حوزه سلامت یا ترویج سلامت, جلوگیری از بروز بیماری یا به طور کلی نوشتجات حوزه سلامت, استفاده می کنند. کم بودن اطلاعات در این حوزه از تحقیق ما را متوجه این حقیقت می کند که تحقیقات ارتباطات سلامتی در نیجریه چندان مورد توجه نمی باشد. از این رو این مقاله راه هایی را بیان می کند که بوسیله آن ها بیمارستان های آموزشی نیجریه از رسانه اجتماعی یا رسانه جدید استفاده می کند. بویژه این مقاله بررسی می کند که آیا رسانه اجتماعی و جدید به عنوان ابزار های ارتباط جمعی (به منظور بهبود نمای ظاهری آنها, ترویج خدمات و تصویر شرکتی آنها), ابزارهای آموزشی ( تهیه اطلاعات سلامت, روشنفکری آمزش با هدف جلوگیری از بروز بیماری و ترویج سلامتی), ابزارهای اجتماعی (به منظور ارتباط و تعامل قویتر ما بین ارائه دهندگان خدمات درمانی و استفاده کنندگان خدمات درمانی) مورد استفاده قرار می گیرد. این تحقیق مبتنی بر سه تئوری است: تئوری روابط اجتماعی, تئوری تعاملات اجتماعی و مدل فرآیند موازی توسعه یافته. تجزیه و تحلیل محتوایی قیاسی به منظور بررسی وب سایت های 20 بیمارستان تخصصی و آموزشی نیجریه مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که مهمترین کاربردهای بیمارستان های آموزشی نیجریه از رسانه اجتماعی و جدید, دریافت بازخورد از مشتریان (100%), بیان ماموریت و چشم انداز خود (65%), اعلام اطلاعات ساختار انسانی و اداری (65%), و ارائه جزئیات در خصوص قرار دادها (60%) می باشد. این رسانه به میزان کمی برای ترویج سلامتی (25%), مبادلات مالی (10%) و ارتباط دو طرفه پویا با مشتریان (0%), مورد استفاده قرار می گیرد. مفهوم وب سایت بیمارستان های آموزشی نیجریه می تواند در سه طبقه به شرح زیر, طبقه بندی شود: مفهوم روابط دولت/کارمند (100%); مفهوم بیماران بستری شده و بیماران سرپایی (30%), و مفهوم آموزش و ترویج سلامت عمومی (25%). این نتیجه گرفته می شود که استفاده بیمارستان های آموزشی نیجریه از رسانه اجتماعی جدید, به منظور تبلیغات و انتشار تصویری از خود است (روابط عمومی). به منظور تغییر این روند, پیشنهاد می شود: بیمارستان های آموزشی به طور فزاینده ای از رسانه اجتماعی و جدید به منظور فراهم نمودن راه هایی استفاده کنند تا بیماران و آشنایان آنها آنها بتوانند صحبت های خود را بیان کنند, و این امکان را برای متخصصان سلامت فراهم کنند تا نظرات خود در خصوص موضوعات سلامتی و پزشکی بیان کنند.
1-مقدمه
در گذشته, اصلی ترین روش برقراری ارتباط با یک موسسه درمانی یا مرکز سلامت, مراجعه حضوری به آن, خواندن در مورد آن در یک کتاب, مجله یا روزنامه یا از طریق رسانه های الکترونیک مانند یک گزارش در رادیو یا فیلم بود. امروزه, با استفاده از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات, می توانیم چیزهای زیادی در خصوص موضوعات سلامتی, متخصصان سلامت, و موسسات سلامت یاد بگیریم. در حقیقت, در عصر معاصر, ما در خصوص موضوعاتی مانند بیمار الکترونیکی, سلامت از راه دور, جراحی مجازی و غیره می شنویم. تمامی اینها معنای زندگی در عصر حاضر را توسعه می دهد...