انسان هاي بيشماري داراي افکار و تصورات ذهني خلاقانه و خاصي مي باشند که براي عملياتي کردن آن نياز به مطرح ساختن آن به غير دارند ، اما به دليل عدم توانايي در تصوير سازي آن هيچگاه موفق به پياده سازي افکار خود نمي گردند . بايد باور داشت اگر اين افراد توانايي پياده سازي تصورات ذهني خود را داشته و يا مي داشتند امروز شايد در زمره موفقترين انسانها بوده و باعث تغيير مسير زندگي خود مي شدند . در مقابل انسان هايي نيز بودند که مي توانستند اين تصورات را به واقعيت تبديل نمايند اما به دليل سرعت تغييرات در عصر کنوني که به عصر عدم تداوم شهرت يافته که در آن اندوخت ها وتجارب گذشته لزوما تضمين کننده آينده نمي باشد و با پيچيده تر شدن تجارت و بازارها حضور و بقا در عرصه هاي داد و ستد و تجارت تخصصي تر گشته و به تبع آن تبديل کردن ايده ها به واقعيت و به محصولات و خدمات به تنهايي امکان پذير نمي باشد و نياز به شريک و يا سرمايه گذاري در اينگونه طرح ها به يک نياز راهبردي و گسترده در عصر حاضر مبدل گشته است. می توانید این تحقیق مدیریت را به صورت پاورپوینت دانلود نمایید.
مقدمه
جهت مستندسازي اطلاعات طرح ها و نحوه بررسي دقيق تر به نقاط ضعف و قوت آنها، تلاش براي دست يابي به يک برنامه عمل را ايجاب نمود. اين برنامه عمل باعث گرديد تا جهت پياده سازي تصورات ذهني و ايده ها و جهت ايجاد يک روال همسان ، فرمتي بوجود آيد تا هم شرکا و سرمايه گذاران و هم صاحب ايده بتواند مسير و روشهاي حرکت خود تا هدف مطلوب را به صورت سيستماتيک نمايان سازد. اين مهم از سال 1970 ميلادي و با نام طرح کسب و کار رواج يافت و باعث تحول در ساختار اقتصادي کسب و کارها ، مخصوصا کسب و کارهاي کوچک گرديد.
طرح كسبوكار چيست؟
در طرح تجاري به سه سوال اساسي زير پاسخ مي دهيم :
هم اكنون در كجايم؟ به كجا مي رويم؟ چطور به آنجا برويم؟
طرح كسبوكار، مهمترين سند نوشته شدهاي است كه تمام جنبههاي مختلف كسبوكار را پيش از راهاندازي آن بررسي ميكند.
طرح كسبوكار حاوي برنامههاي كاربردي است، مانند برنامة مالي، برنامة توليدي، برنامة بازاريابي، ساختار سازماني و غیره.
طرح تجاري نقشه اي است كه مسير حركت كارآفرين را به تفصيل نشان مي دهد.
برای فراهم کردن یک آزمون امکان پذیری
آیا ایده شما عملی است؟
آیا ایده شما می تواند جریان نقدی پایدار فراهم کند؟
آیا به سمت سوددهی می رود؟
به چه نوعی از کمک های مالی نیاز دارید؟ آیا میتوانید آن را بازپرداخت کنید؟
موانع موفقیت شما در این راه چیست؟
ضرورت برنامهريزي به عنوان بخشي از هر فعاليتكاري
v برنامهريزي خوب ميتواند:
v با تعيين چشمانداز و رسالت شركتي، مديريت را در دستيابي به اهداف كوتاه و بلندمدت ياري ميدهد.
v كارآفرين را در ادارة كسبوكار راهنمايي كند؛
v در پيشرفت و بهبود كار كمك نمايد؛
v از بروز اشتباههاي زيانبار جلوگيري كند؛
v فرآيندهاي مختلف کسب و کار را بهينهسازي كرده و از اتلاف مواد اوليه، كار و سرمايه جلوگيري نمايد؛
اهمیت تهيه برنامه کسب و کار
v شرکتهايي که BP را بدرستي تهيه کرده اند، 50% درآمد بيشتر نسبت به آنهايي که BP نداشتند کسب کرده اند.
v از کسب و کارهايي که بيش از 5 سال عمر کردند بيش از 90% BP مدون داشتند.
v 40% از کسب و کارهايي که BP نداشتند در سال اول ادامه فعاليت ندادند.
انواع طرح های کسب و کار
طرح های کسب و کار را از نظر میزان پرداختن به جزئیات یا محتوای اطلاعاتی می توان به سه دسته زیر تقسیم نمود :
v طرح کسب و کار یک صفحه ای
v طرح کسب و کار معمولی
v طرح توجیه فنی- اقتصادی (طرح امکان سنجی)
تفاوتهاي امکان سنجي با طرح کسب وکار چيست؟
v در BP قسمتهايي وجود دارد که در FS نيست مثل مشخصات تيم مديريتي و مکان اجراي طرح.
v در FS قسمتهايي وجود دارد که در BP نيست مثل سناريوهاي مختلف جايگزين طرح.
v FS در مراحل ابتدايي پيشرفت و توسعه پروژه تهيه مي شود ولي BP همواره در طول پروژه تغيير و بروز رساني مي شود.
v FS چندين سناريوي اجراي پروژه را بررسي مي کند و BP فقط يک سناريو را بررسي مي کند.
v FS را هر تيم خارج پروژه مي تواند تهيه کند ولي BP توسط تيم مجري پروژه تهيه مي شود.
v FS پروژه را از ديد کلي مورد ارزيابي قرار مي دهد ولي BP تمرکز زيادي بر جزیيات اجراي پروژه دارد حتي مشخصات افراد کليدي و مکان.
در ادامه مواردی که در زیر عنوان شده اند مورد بررسی قرار می گیرند.
چرا به نوشتن طرح کسب و کار نیاز دارید؟
امکان سنجي يا Feasibility Studyچيست؟
مسئول تهيه طرح كسب و كار
استفاده كنندگان از طرح كسب و كار
بخشهاي مختلف طرح تجاري
بخش اول: معرفی
بخش دوم: خلاصه مدیریتی
بخش سوم: تحليل محيط، صنعت و بازار
بخش چهارم: شرح کسب و کار
بخش پنجم: برنامه عملیاتی
بخش ششم: برنامه بازاريابي
بخش هفتم: طرح سازماني
بخش هشتم: برنامه مالي
بخش نهم: برنامه های توسعه
بخش دهم: ارزیابی ریسک
بخش یازدهم: ضمائم