دانلود تحقیق علوم تربیتی با عنوان آموزش و پرورش دانش‌آموزان استثنایی در ایران (فایل word)

توجه به شناخت و آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی، یعنی افرادی که به دلایل خاص جسمانی، ذهنی، عاطفی وروانی نمی توانند از برنامه های عادی آموزشی به نحوی مطلوب بهره مند گردند. از نشانه های پیشرفت و اصالت و قوت و غنای فرهنگ ونظام آموزش و پرورش هر جامعه ای است. کوشش در جهت شناسایی و برنامه ریزی و ایجاد تسهیلات آموزشی هر چه بیشتربرای کودکان و دانش آموزان استثنایی، عمدتا به دلیل نیاز فرهنگی فوق العاده از اولویت خاصی برخوردارند، از اهداف و نظام آموزشی است. می توانید این تحقیق رشته علوم تربیتی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
قیمت : 435,000 ریال
شناسه محصول : 2010219
نویسنده/ناشر/نام مجله :
سال انتشار:
تعداد صفحات فارسي : 30
نوع فایل های ضمیمه : word
حجم فایل : 117 Kb
کلمه عبور همه فایلها : www.daneshgahi.com
عنوان فارسي : تحقیق علوم تربیتی با عنوان آموزش و پرورش دانش‌آموزان استثنایی در ایران (فایل word)

چکیده

توجه به شناخت و آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی، یعنی افرادی که به دلایل خاص جسمانی، ذهنی، عاطفی وروانی نمی توانند از برنامه های عادی آموزشی به نحوی مطلوب بهره مند گردند. از نشانه های پیشرفت و اصالت و قوت و غنای فرهنگ ونظام آموزش و پرورش هر جامعه ای است. کوشش در جهت شناسایی و برنامه ریزی و ایجاد تسهیلات آموزشی هر چه بیشتربرای کودکان و دانش آموزان استثنایی، عمدتا به دلیل نیاز فرهنگی فوق العاده از اولویت خاصی برخوردارند، از اهداف و نظام آموزشی است. می توانید این تحقیق رشته علوم تربیتی را به صورت فایل word دانلود نمایید.

مقدمه

آموزش و پرورش دانش‌آموزان استثنایی در ایران از حدود ۹۰ سال پیش و توسط افراد علاقه‌مند، به صورت داوطلبانه و در بخش غیردولتی آغاز شد. سپس در سال ۱۳۴۷ دفتری به نام آموزش کودکان و دانش‌آموزان استثنایی در وزارت آموزش و پرورش تشکیل و فعالیت‌ها در قالب مدارس استثنایی و کلاس‌های خاص شکل دولتی و رسمی به خود گرفت. توجه وسیع و همه‌جانبه نظام جمهوری اسلامی به آموزش و پرورش و توان بخشی کودکان استثنایی سبب شد تا سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۳۷۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی تأسیس شده‌است. رئیس این سازمان معاونت وزیر آموزش و پرورش را برعهده دارد. این سازمان بیش از ۱۰۰هزار دانش‌آموز استثنایی را در هفت گروه تحت پوشش قرار داده‌است.

اموزش متمایزبرای کودکان استثنایی چیست؟

توجه به شناخت و آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی، یعنی افرادی که به دلایل خاص جسمانی، ذهنی، عاطفی وروانی نمی توانند از برنامه های عادی آموزشی به نحوی مطلوب بهره مند گردند. از نشانه های پیشرفت و اصالت و قوت و غنای فرهنگ ونظام آموزش و پرورش هر جامعه ای است. کوشش در جهت شناسایی و برنامه ریزی و ایجاد تسهیلات آموزشی هر چه بیشتربرای کودکان و دانش آموزان استثنایی، عمدتا به دلیل نیاز فرهنگی فوق العاده از اولویت خاصی برخوردارند، از اهداف و نظام آموزشی است. مطابق ارقام و آمار بین المللی حدود 10 الی 15 درصد از کل دانش آموزان سنین مدرسه رو در هر جامعه ای به نحوی از انحا نیازبه برنامه های آموزشی ویژه دارند . نگاهی کوتاه به آمار کل دانش آموزانی که در حال حاضر زیر پوشش آموزش و پرورش استثنایی قراردارند بیانگر این حقیقت است که امروزه فقط کمتر از یک درصد ازکل این قبیل دانش آموزان واجب التعلیم از برنامه های آموزش استثنایی برخوردار بوده و بقیه با همه مشکلات و نارسایی ها، درمدارس معمولی جایگزین می گردند و یا در مواردی اصلا از کلاس ومدرسه بهره ای نمی برند. توانایـی معلـم آمـوزش عمومـی بـرای مدیریـت موثر کلاس و برآورده کـردن نیازهـای دانش آمـوزان بـا توانایی مختلـف می توانـد کیفیـت تجربـه آموزشـی را بـرای همه دانش آمـوزان افزایـش دهـد.

نحوه آموزش کودکان استثنایی

امروزه واژه استثنایی به کودکانی اطلاق می‌شود که از جهات مختلف ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی تفاوت قابل ملاحظه‌ای با دیگر کودکان همسال خود دارند. ما در بحث آموزش کودکان استثنایی ، از واژه معلول شروع می کنیم. واژه معلول به کسانی اطلاق می‌شود که به علت نقص جسمی، ذهنی یا اختلال رفتاری شدید، مشکلات و مسائل خاص دارند و به توجه فوق‌العاده نیازمندند. در واقع اصطلاح معلول دارای شمول محدودتری است. به دیگر سخن، هر کودک معلول، استثنایی نیز است، اما هر کودک استثنایی وما معلول نیست؛ بنابراین نباید واژه‌های استثنایی و معلول به طور مترادف به کار رود.

از نظر آموزشی، امروزه واژه استثنایی به کودکانی اطلاق می‌شود که از جهات مختلف ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی تفاوت قابل ملاحظه‌ای با دیگر کودکان همسال خود دارند، به نحوی که به لحاظ همین تفاوت‌های محسوس قادر نیستند از برنامه‌های درسی عادی که اصولا برپایه ویژگی‌ها و توانایی‌های مشترک بیشتر کودکان در سنین مختلف تنظیم شده است، به طور بایسته و شایسته بهره‌مند شوند، بنا بر این تعریف، واژه کودکان استثنایی، کودکان تیزهوش، عقب‌مانده ذهنی، نابینا، ناشنوا، ناسازگار، معلولین جسمی حرکتی و ناتوان در یادگیری خاص و نظایر آن را شامل می‌شود.

فلسفه اموزش متمایزچیست؟

رفتن به مدرسه کودکان  استثنایی با دانش آموزان دیگر با نیازها وشرایط مشابه، میتواند برای بعضی از دانش آموزان دربرگیرنده  امکان افزایش روابط دوستانه ی دوجانبه باشد  ولی برای بعضی از کودکان  استثنایی که از نظر اجتماعی قادرند در  مدرسه عادی ادغام  شوند این امکان است که بخشی یا کل تدریس در کلاس مدرسه عادی انجام شده ولی دانش آموزبرمبنای برنامه درسی مدرسه پایه استثنایی درس خوانده و ارزشیابی میشود.

 سرپرست(اولیا) میتواند درخواست  کند که فرزندش درمدرسه عادی ادغام شود، ولی مسئولین مدرسه عادی  یا مدرسه استثنایی هستند که تصمیم میگیرند که آیا این امر  امکان پذیر است یا نه اما اگر بجای آن مدرسه یا مسئولین مدرسه  تصمیم به  ادغام  دانش آموز را داشته باشند بایستی با موافقت اولیا  دانش آموز انجام گیرد.

نحوه صحیح رفتار والدین با کودکان اوتیسم

 اوتیسم یکی از انواع اختلالات عصبی رشدی است که بروز آن مشکلاتی را برای خانواده‌ها به وجود می‌آورد. والدین کودکان اوتیستیک در این بین ممکن است بیشترین درگیری را چه به لحاظ زمانی چه روانی با کودک خود داشته باشند. گاهی والدین خود را در این زمینه مقصر می‌دانند و فکر می‌کنند در ابتلای کودکشان به اختلال نقش داشته‌اند. در واقع نقش مادر در ابتلای کودک به اختلال چندان واضح و روشن نیست و علل چندگانه‌ای برای ابتلای کودک وجود دارد. اما آن‌چه که اهمیت دارد نقش والدین در پرورش و تربیت فرزندشان است. والدین می‌توانند با تربیت و مراقبت خود بسیاری از مهارت‌های ارتباطی و سازگاری را در کودک افزایش دهند و به کاهش علائم این اختلال بپردازند. اما پیش از هرچیز لازم است تا آگاهی خود را بالا ببرند.

فهرست مطالب

کار عملی۱: سیر تحولی آموزش و پرورش استثنائی ایران را تحلیل و بررسی کنید

تقاضای معلمان آموزش و پرورش استثنائی،جهت خدمات به کودکان استثنایی

·         در بخش پرسنلی

·         در بخش دانش آموزی         

·         کاشت حلزون به صورت مجانی برای دانش آموزان ناشنوا

کارعملی ۲: -اموزش متمایزبرای کودکان استثنایی چیست؟

نحوه آموزش کودکان استثنایی

آموزش کودکان استثنایی

مدارس کودکان استثنایی

 گواهی، ارزشیابی درسی و نمره

فلسفه اموزش متمایزچیست؟

کارعملی ۳: نحوه شناسایی واموزش کودکان اتیسم و والدین انها؟

نحوه صحیح رفتار والدین با کودکان اوتیسم

والدین کودکان اوتیستیک کودک مبتلا به اوتیسم

نحوه مواجهه والدین با اختلال اوتیسم

نقش والدین کودکان اوتیستیک در ابتلای کودک به اوتیسم

مادران یخچالی از عوامل ابتلا به اوتیسم در کودکان

والدینی که در پذیرش بیماری فرزند خود مشکل دارند

سلامت والدین کودک اوتیستیک

چگونه با کودک اوتیسم ارتباط برقرار کنیم؟

نتیجه گیری

Keywords: دانش‌آموزان استثنایی آموزش و پرورش دانش‌آموزان اوتیسم آموزش متمایز
این برای گرایش های: آموزش و پرورش کودکان استثنائی، کاربرد دارد. [ برچسب: ]