دانلود مقاله ترجمه شده عوامل تاثیرگذار بر رشد روانی اجتماعی و حرکتی کودکان 3 ساله ناشنوا و یا کم شنوا


چطور این مقاله روانشناسی را دانلود کنم؟

فایل انگلیسی این مقاله با شناسه 2008339 رایگان است. ترجمه چکیده این مقاله روانشناسی در همین صفحه قابل مشاهده است. شما می توانید پس از بررسی این دو مورد نسبت به خرید و دانلود مقاله ترجمه شده اقدام نمایید

قیمت :
1,195,000 ریال
شناسه محصول :
2008339
سال انتشار:
2015
حجم فایل انگلیسی :
119 Kb
حجم فایل فارسی :
51 کیلو بایت
نوع فایل های ضمیمه :
pdf+word
کلمه عبور همه فایلها :
www.daneshgahi.com

عنوان فارسي

عوامل تاثیرگذار بر رشد روانی اجتماعی و حرکتی کودکان 3 ساله ناشنوا و یا کم شنوا

عنوان انگليسي

Factors Affecting Psychosocial and Motor Development in 3-Year-Old Children Who Are Deaf or Hard of Hearing

نویسنده/ناشر/نام مجله

Journal of deaf studies and deaf education

این مقاله چند صفحه است؟

این مقاله ترجمه شده روانشناسی شامل 12 صفحه انگلیسی به صورت پی دی اف و 22 صفحه متن فارسی به صورت ورد تایپ شده است

چکیده فارسی

چکیده

مطالعات پیشین موید وجود رابطه میان رشد روانی اجتماعی و مهارت های حرکتی هستند. هدف اصلی مطالعه حاضر ارزیابی رابطه میان رشد این مهارت ها در 301 کودک سه ساله ناشنوا و کم شنوا (میانگین: 37.8 ماهگی) و طیفی از سایر پیش بین ها نظیر جنسیت، وزن در هنگام تولد، سنی که برای اولین بار از دستگاه کمک شنوایی استفاده کردند، نوع دستگاه کمک شنوایی مورد استفاده، وجود معلولیت های دیگر، شدت مشکلات شنوایی، میزان تحصیلات مادر، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، توانایی زبانی و روش های ارتباطی می باشد. مراقبان این کودکان بر اساس فهرست رشد کودکان (CDI) وضعیت رشدی کودک را گزارش کردند. به طور میانگین، میزان رشد بهر روانی-اجتماعی و حرکتی در همان بازه مربوط به کودکان شنوای عادی قرار دارد، که البته در این زمینه تفاوت های فردی بارزی مشاهده می شود. بین قابلیت های زبانی و رشد اجتماعی و حرکتی و همچنین بین رشد رشد اجتماعی و رشد حرکتی همبستگی مثبت وجود دارد. سن آغاز استفاده از دستگاه کمک شنوایی ( به عنوان شاخصی برای سنی که عدم شنوایی در ان معلوم شده است)، SES، میزان ناشنوایی و تحصیلات مادر از پیش بین های معنی دار رشد مهارت های اجتماعی و یا حرکتی نیستند، در حالیکه حضور سایر معلولیت ها و وزن به هنگام تولد از جمله پیش بین های معنی دار بودند. در ارتباط با زیرمقیاس مهارت های حرکتی درشت در پرسشنامه CDI، دختران نسبت به پسرها عملکرد بهتری داشتند. کودکانی که از سمعک استفاده می کنند، نسبت به کودکانی که کاشت حلزون انجام داده اند، در زیرمقیاس مهارت های حرکتی درشت عملکرد بهتری دارند.

حجم وسیعی از ادبیات پژوهشی موید این نکته هستند که ناشنوایی در اوایل کودکی دارای پیامدهای نامطلوبی از نظر برقراری ارتباط، زبان، شناخت و تحصیل می باشد (کمیسیون مشترک کودکان شنوا، 2007). ناشنوایی همچنین با مشکلاتی در رشد روانی اجتماعی (کارور و همکاران، 2010؛ مولر، 2000، 2007، ون الدیک، ترفرس، ویرمان و ورهاست، 2004)  و رشد حرکتی در ارتباط است (هارتمن، هووان و ویسکر، 2011؛ راجندران و روی، 2011). در ادبیات پژوهشی، مخصوصا در ادبیات مربوط به توصیف پیامدهای رشدی افراد ناشنوای کم سن و سال و کم شنوا (DHH) توجه نسبتا اندکی به این دو مقوله رشدی مبذول شده است. در مطالعه حاضر، رشد روانی-اجتماعی و مهارت های حرکتی در کودکان سه ساله ناشنوا نسبت به برخی متغیرهای پیش بین احتمالی و همچنین نسبت به یکدیگر مورد بررسی قرارگرفته است. شایان ذکر است مطالعات بیشماری به بررسی رابطه بین رشد روانی اجتماعی و حرکتی در کودکان شنوای عادی پرداخته اند (بارت، هاجامی و بارهیم، 2007؛ کومینس، پیک و دیک، 2005؛ لینگام و همکاران، 2010).

1-مقدمه

رشد روانی اجتماعی و ناشنوایی

مولر (2007) به بررسی مروری مطالعاتی که با هدف ارزیابی پیامدهای رشدی در کودکان DHH در حیطه های مختلف رشدی انجام شده اند، پرداخته و به این نتیجه رسید که این گروه از کودکان نسبت به همسالان عادی خود، از نظر پیامدها رشدی در معرض خطر بیشتری قرار دارند. مطالعات بعدی نیز موید این یافته هستند.

هینترمیر (2007) برای بررسی 213 کودک DHH آلمانی 4 تا 12 ساله از پرسشنامه توانایی ها و مشکلات (SDQ) استفاده کرده و به این نتیجه رسیدند که نمرات مشکلات کودکان DHH 2.5 برابر بیشتر از کودکان عادی است. فلینگر، هولزینگر، ساتل و لاچت (2008) نیز از همین پرسشنامه برای ارزیابی 99 کودک استرالیایی DHH و نوجوانان 6 تا 16 ساله ( میانگین 11.1 سال) استفاده کردند. میانگین نمرات کودکان DHH به نحو چشمگیری منفی تر از کودکان عادی بود و به گفته والدین کودکان، 36 درصد از آنها  در مقایسه با 18 درصد از نمونه عادی، در دسته مرزی یا ناهنجار قرار می گیرند. در مطالعه مشابهی، دامیر (2010) با استفاده از داده های SDQ نسخه معلمان، 334 کودک DHH دانمارکی ( 6 تا 19 ساله) را مورد بررسی قرار داده و مشاهده کرد که میزان شیوع مشکلات روانی اجتماعی در این کودکان 3.7 برابر بیشتر از کودکان سوئدی عادی است…


رشد روانی اجتماعی مهارت های حرکتی :کلمات کلیدی

چکیده انگلیسی

Abstract

Previous research has shown an association between children’s development of psychosocial and motor skills. This study evaluated the development of these skills in 301 three-year-old deaf and hard of hearing children (M: 37.8 months) and considered a range of possible predictors including gender, birth weight, age at first fitting with hearing devices, hearing device used,  presence of additional disabilities, severity of hearing loss, maternal education, socio-economic status (SES), language ability, and communication mode. Caregivers reported on children’s development using the Child Development Inventory (CDI). On average,  both psychosocial and motor development quotients were within the typical range for hearing children, with large individual  differences. There was a positive correlation between language ability and both social and motor development, and also between social and motor development. Age at first fitting of hearing aids (as an indicator of age at identification of hearing loss), SES,  degree of hearing loss, and maternal education were not significant predictors of social skill or motor development, whereas presence of additional disabilities and birth weight were. Girls performed better than boys on all but the Gross Motor subscale of the CDI. Children with hearing aids tended to perform better than those with cochlear implants on the Gross Motor subscale.

Keywords: Psychosocial and Motor Development
این برای گرایش های: کلیه گرایش ها، کاربرد دارد. [ برچسب: ]
 مقاله روانشناسی با ترجمه
Skip Navigation Linksصفحه اصلی > دپارتمان ها > دپارتمان علوم انسانی > روانشناسی > مقاله های روانشناسی و ترجمه فارسی آنها > عوامل تاثیرگذار بر رشد روانی اجتماعی و حرکتی کودکان 3 ساله ناشنوا و یا کم شنوا
کتابخانه الکترونیک
دانلود مقالات ترجمه شده
جستجوی مقالات
با انتخاب رشته مورد نظر خود می توانید مقالات ترجمه شده آن رو به صورت موضوع بندی شده مشاهده نمایید