دانلود مقاله ترجمه شده مقایسه دو آزمون هوش غیر کلامی در میان کودکان ناشنوا و کم شنوا


چطور این مقاله روانشناسی را دانلود کنم؟

فایل انگلیسی این مقاله با شناسه 2008327 رایگان است. ترجمه چکیده این مقاله روانشناسی در همین صفحه قابل مشاهده است. شما می توانید پس از بررسی این دو مورد نسبت به خرید و دانلود مقاله ترجمه شده اقدام نمایید

قیمت :
880,000 ریال
شناسه محصول :
2008327
سال انتشار:
2014
حجم فایل انگلیسی :
829 Kb
حجم فایل فارسی :
34 کیلو بایت
نوع فایل های ضمیمه :
pdf+word
کلمه عبور همه فایلها :
www.daneshgahi.com

عنوان فارسي

مقایسه دو آزمون هوش غیر کلامی در میان کودکان ناشنوا و کم شنوا

عنوان انگليسي

Comparison of two nonverbal intelligence tests among children who are deaf or hard-of-hearing

نویسنده/ناشر/نام مجله

Research in developmental disabilities

این مقاله چند صفحه است؟

این مقاله ترجمه شده روانشناسی شامل 9 صفحه انگلیسی به صورت پی دی اف و 11 صفحه متن فارسی به صورت ورد تایپ شده است

چکیده فارسی

چکیده

هدف اصلی مطالعه حاضر ارزیابی اعتبار همزمان دو مقیاس تجدید نظر شده عملکرد بین المللی لیتر و نسخه دوم مقیاس توانایی های افتراقی (شاخص استدلال غیر کلامی) در گروهی از کودکان ناشنوا یا کم شنوا می باشد. اگرچه وسعت ابزار های شناختی موجود جهت ارزیابی کودکان ناشنوا و کم شنوا بسیار مهم و سودمند است، اما روانشناسان بالینی و تحصیلی اغلب برای ارزیابی عملکرد شناختی کودکان در حیطه ناشنوایی با چالش های متعددی روبرو هستند. آزمودنی های مطالعه حاضر شامل 54 کودک سه تا شش ساله است که به صورت دوجانبه ناشنوای دائمی هستند. به عنوان بخشی از مطالعه حاضر، ارزیابی های عصب روانشناختی توسط عصب روانشناسان کودکان و یا متخصصین بالینی دارای مجوز  که در زمینه اجرای ارزیابی های مربوط به کودکان دارای ناتوانی ها و معلولیت های رشدی تجربه کافی داشتند، مخصوصا کودکان ناشنوا، اجرا شد. نمرات Leiter-R Brief IQ مشابه با نمرات شاخص استدلال غیر کلامی DAS-II بود و هیچ تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات این دو ارزیابی مشاهده نشد. میزان شدت ناشنوایی فاقد همبستگی با Leiter-R و یا هوشبهر غیر کلامی DAS-II است. تقریبا یک چهارم کودکان ارزیابی شده دارای تفاوت های درون فردی معنی داری بین نمرات Leiter-R و DAS-II بودند که میزان تفاوت از هم، در واقع بیشتر از یک انحراف استاندارد می باشد. در واقع انجام ارزیابی های دقیق در مورد عملکرد ذهنی کودکان ناشنوا و یا کم شنوا در تعیین و طراحی مداخلات و خدمات آموزشی از اهمیت مضاعف برخوردار است. همچنین بهتر است آزمون های عصب روانشناختی و تکالیف متعددی برای ارزیابی یک حیطه معین ( نظیر استدلال کلامی) در کودکان کم شنوا و ناشنوا اجرا شوند.

1-مقدمه

هوش غیر کلامی یکی از مهمترین پیش بین های عملکرد زبان در میان کودکان کم شنوا و ناشنوا می باشد (دانسون، باربی، مک کای و کلارک، 2002؛ گیرس، موگ، بیدنشتین، برنر و هایس، 2009؛ گیرس، 2003؛ خان، ادواردز و لانگدون، 2005؛ منزن-در، ویلی، گرتر و چو، 2010؛ مولر، 2000؛ پیسونی و گیرس، 2000؛ سوروویکی و همکاران، 2002). با توجه به اینکه ناشنوایی صرف فاقد هم بستگی با عملکرد ضعیف در این آزمون های مربوط به توانایی های شناختی غیر کلامی است، کودکانی که ناشنوا و یا کم شنوا هستند، دارای عملکرد مشابهی با همتایان شنوای خود هستند (خان و همکاران، 2005؛ کیرویتسکی، مکینتاش و فینچ، 2004؛ می بری، 2002؛ یوشیناگا-ایتانو، سدی، کولتر و مهل، 1998؛ زکولد، دیجن، گوورتس و کرامر، 2007؛ زیبل، 1987). آزمون های هوش غیر کلامی باعث کمرنگ شدن موانع زبانی در برآورد عملکرد شناختی کودکان ناشنوا می شوند (زکولد و همکاران، 2007). افزون بر این، گفته می شود کودکان دارای مشکلات شدید ناشنوایی در حین انجام تکالیف مربوط به حافظه فعال از استراتژی های موثرتر و کارآمد تری استفاده می کنند تا فقدان اطلاعات گفتاری را جبران کنند (زکولد و همکاران، 2007)...  


 

هوش غیر کلامی :کلمات کلیدی

چکیده انگلیسی

Abstract

The primary goal of the current study is to evaluate the concurrent validity of the Leiter International Performance Scale-Revised (Leiter-R Brief IQ) and Differential Ability Scales Second Edition (DAS-II Nonverbal Reasoning Index) in a group of children who are deaf or hard-of-hearing. Knowing the breadth of cognitive tools appropriate for use in children who are deaf or hard-of-hearing is highly beneficial, given that clinical and school psychologists are often challenged to reliably assess cognitive functions in the context of hearing loss. Participants included 54 children between three and six years of age with permanent bilateral hearing loss. As part of the study, neurocognitive assessments were conducted by a pediatric neuropsychologist or licensed clinical psychologist with extensive experience administering assessments to children with developmental disabilities, including children with hearing loss. The Leiter-R Brief IQ score was similar to the DAS-II nonverbal reasoning index, with no significant difference in the mean scores across the two assessments. The severity of hearing loss was not correlated to either the Leiter-R or the DAS-II nonverbal IQ. Nearly a quarter of the children evaluated had meaningful intra-individual differences between scores on the Leiter-R and DAS-II that were more than one standard deviation from one another. Conducting accurate intellectual assessments in children who are deaf and hard-of-hearing is fundamental in determining and designing interventions and educational services. More comprehensive neuropsychological test batteries utilizing several tasks to assess a single domain )such as nonverbal reasoning) may be warranted for children who are deaf or hard-of- hearing.

Keywords: Hearing loss Deaf or hard-of-hearing Nonverbal cognitive assessment
این برای گرایش های: کلیه گرایش ها، کاربرد دارد. [ برچسب: ]
 مقاله روانشناسی با ترجمه
Skip Navigation Linksصفحه اصلی > دپارتمان ها > دپارتمان علوم انسانی > روانشناسی > مقاله های روانشناسی و ترجمه فارسی آنها > مقایسه دو آزمون هوش غیر کلامی در میان کودکان ناشنوا و کم شنوا
کتابخانه الکترونیک
دانلود مقالات ترجمه شده
جستجوی مقالات
با انتخاب رشته مورد نظر خود می توانید مقالات ترجمه شده آن رو به صورت موضوع بندی شده مشاهده نمایید