دانلود پایان نامه روانشناسی تربیتی با عنوان رابطه‌ی سرمایه‌ اجتماعی و توانمندسازی روانشناختی با سلامت‌ روان دانشجویان (فایل word)

محقق در این پژوهش روانشناسی به دنبال بررسی رابطه‌ی سرمایه‌ی‌ اجتماعی و توانمندسازی روانشناختی با سلامت‌ روان دانشجویان است. از آن جا که دانشجویان، از اقشار مستعد برگزیده جامعه و سازندگان فردای هر کشور می باشند، بهداشت روانی آنان از اهمیت ویژه ای در یادگیری و افزایش علمی برخوردار است. مشکلات ویژه دانشجویان مانند مهاجرت و دوری از خانواده، تنیدگی ناشی از امتحانات، مشکلات مالی، قرار گرفتن در محیط جدید و عدم اطمینان به آینده شغلی، موجب مواجهه بیشتر آنان با عوامل تنش زا می گردد. از طرف دیگر، افزایش تنیدگی نیز ممکن است بر سلامت روان آن ها تأثیر نامطلوبی داشته باشد می توانید این پژوهش روانشناسی تربیتی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
قیمت : 1,725,000 ریال
شناسه محصول : 2010226
نویسنده/ناشر/نام مجله :
سال انتشار:
تعداد صفحات فارسي : 80
نوع فایل های ضمیمه : word
حجم فایل : 492 Kb
کلمه عبور همه فایلها : www.daneshgahi.com
عنوان فارسي : پایان نامه روانشناسی تربیتی با عنوان رابطه‌ی سرمایه‌ اجتماعی و توانمندسازی روانشناختی با سلامت‌ روان دانشجویان (فایل word)

چکیده

محقق در این پژوهش روانشناسی به دنبال بررسی رابطه‌ی سرمایه‌ی‌ اجتماعی و توانمندسازی روانشناختی با سلامت‌ روان دانشجویان است. از آن جا که دانشجویان، از اقشار مستعد برگزیده جامعه و سازندگان فردای هر کشور می باشند، بهداشت روانی آنان از اهمیت ویژه ای در یادگیری و افزایش علمی برخوردار است. مشکلات ویژه دانشجویان مانند مهاجرت و دوری از خانواده، تنیدگی ناشی از امتحانات، مشکلات مالی، قرار گرفتن در محیط جدید و عدم اطمینان به آینده شغلی، موجب مواجهه بیشتر آنان با عوامل تنش زا می گردد. از طرف دیگر، افزایش تنیدگی نیز ممکن است بر سلامت روان آن ها تأثیر نامطلوبی داشته باشد می توانید این پژوهش روانشناسی تربیتی را به صورت فایل word دانلود نمایید.

مقدمه

از آن جا که دانشجویان، از اقشار مستعد برگزیده جامعه و سازندگان فردای هر کشور می باشند، بهداشت روانی آنان از اهمیت ویژه ای در یادگیری و افزایش علمی برخوردار است. مشکلات ویژه دانشجویان مانند مهاجرت و دوری از خانواده، تنیدگی ناشی از امتحانات، مشکلات مالی، قرار گرفتن در محیط جدید و عدم اطمینان به آینده شغلی، موجب مواجهه بیشتر آنان با عوامل تنش زا می گردد. از طرف دیگر، افزایش تنیدگی نیز ممکن است بر سلامت روان آن ها تأثیر نامطلوبی داشته باشد (عبدی سادات، ابوالقاسمی و طاهری فرد پیله رود، 1397).

سلامتی حالتی از سلامت جسمی ، روحی و اجتماعی است که در آن بیماری و ناتوانی وجود ندارد. به طور کلی ، زمینه ای که فرد در آن زندگی می کند هم از نظر وضعیت سلامتی و هم از نظر کیفیت زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور فزاینده ای شناخته می شود که سلامتی نه تنها از طریق پیشرفت و کاربرد علم بهداشت بلکه با تلاش و انتخاب هوشمندانه شیوه زندگی فرد و جامعه نیز حفظ و ارتقا می یابد. از نظر سازمان بهداشت جهانی ، عوامل اصلی تعیین کننده سلامت شامل محیط اجتماعی و اقتصادی ، محیط فیزیکی و خصوصیات و رفتارهای فردی فرد است (سازمان بهداشت جهانی ، 2011).

سلامت روان میزان بهزیستی روانشناختی یا فقدان بیماری روانی است. این حالت کسی است که "در سطح مطلوبی از سازگاری عاطفی و رفتاری کار می کند". از دیدگاه روانشناسی مثبت یا کل گرایی، سلامت روان ممکن است شامل توانایی یک فرد در لذت بردن از زندگی و ایجاد تعادل بین فعالیتهای زندگی و تلاشها برای دستیابی به تاب آوری روانشناختی باشد (اسنایدر  و همکاران، 2011). طبق نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سلامت روان شامل "بهزیستی ذهنی، خودکارآمدی ادراک شده، خودمختاری، شایستگی، وابستگی بین نسلی و تحقق بخشیدن به توانایی های فکری و عاطفی فرد ، از جمله" است. WHO علاوه بر این اظهار می دارد که رفاه یک فرد در تحقق توانایی های او ، کنار آمدن با استرس های عادی زندگی ، کار تولیدی و کمک به جامعه او ، لحاظ می شود. تفاوت های فرهنگی، ارزیابی های ذهنی و نظریه های حرفه ای رقیب همگی بر چگونگی تعریف "سلامت روان" تأثیر می گذارند (سازمان بهداشت جهانی، 2014).

بنابراین، محقق در این پژوهش به دنبال بررسی رابطه‌ی سرمایه‌ی‌اجتماعی و توانمندسازی روانشناختی با سلامت‌روان دانشجویان است.

بیان مساله

مهمترین دلایل بیماری و مرگ و میر در بین جوانان و بزرگسالان از جمله دانشجویان به دلیل برخی رفتارهای خطرناک برای سلامتی است. این رفتارها اغلب در دوران جوانی ایجاد می شوند و تا بزرگسالی گسترش می یابند. از آنجا که رفتارهای پرخطر در بزرگسالی و جوانی با هم ارتباط دارند، با تأثیر بر رفتار جوانان از مشکلات بزرگسالی قابل پیشگیری است(حسینی، زهراکار، داورنیا و شاکرمی، 1396).

یکی از مسائلی که در میان قشر دانشجو در سال های اخیر به آن پرداخته شده و باید مورد مطالعه و بررسی بیشتری قرار گیرد، سلامت روان است. امروزه، بخش وسیعی از مطالعات اندیشمندان، به بررسی موضوعات حوزه‌ی سلامت و بهداشت روانی اعضای جامعه اختصاص یافته است ‌(رادان، 1398). وجود یک جامعه‌ی سالم از نظر بهداشت روانی، منوط به سلامت اجزای کوچک‌تر آن جامعه است (سعادتی، 1394).

سلامت روان عملکرد موفقیت آمیز عملکرد ذهنی است که منجر به فعالیت های تولیدی، برقراری روابط با سایر افراد و ایجاد توانایی سازگاری با تغییرات و کنار آمدن با مشکلات می شود. اصطلاح بیماری روانی در مجموع به تمام اختلالات روانی قابل تشخیص اطلاق می شود؛ شرایط سلامتی که با تغییر در تفکر، خلق و خو یا رفتار همراه با پریشانی یا اختلال در عملکرد مشخص می شود. بهداشت روان و بیماری روانی دو مفهوم مستمر هستند. افرادی که دارای سلامت روان مطلوب هستند نیز می توانند یک بیماری روانی داشته باشند و افرادی که هیچ بیماری روانی ندارند نیز می توانند از نظر روانی ضعیف باشند. سلامت روان باید در اولویت باشد (سازمان بهداشت جهانی، 2011). افرادی كه به دلايلی به آشفتگی های هیجانی دچار هستند و بهداشت روانی آنها تضعیف شده است، به شیوه های متفاوت آشفتگی های خود را بروز می دهند. اين افراد  بیشتر چنین مشکلاتی دارند: افسردگی، خودپنداره ضعیف، افت تحصیلی، طرد اجتماعی و ناتوانی در برقراری ارتباط با همسالان و پایبند نبودن به قوانین اجتماعی (امینی، ۱۳۹۶).

یکی از مؤلفه های مهمی که در سلامت روان اقشار جامعه به خصوص دانشجویان نقش دارد، سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی عملکرد موثر گروههای اجتماعی از طریق روابط بین فردی ، احساس هویت مشترک ، درک مشترک، هنجارهای مشترک، ارزشهای مشترک، اعتماد، همکاری و متقابل است. سرمایه اجتماعی معیار سنجش ارزش منابع است، هم ملموس (به عنوان مثال، فضاهای عمومی، مالکیت خصوصی) و هم نامشهود (به عنوان مثال، بازیگران، سرمایه انسانی، مردم) و تأثیری که این روابط بر منابع درگیر در هر رابطه دارند ، و در گروه های بزرگتر به طور کلی نوعی سرمایه دیده می شود که کالاهای عمومی را برای یک هدف مشترک تولید می کند(قلاوندی، 1395).

توانمندسازی روانشناختی به عنوان "انگیزه ذاتی وظیفه منعکس کننده احساس کنترل خود نسبت به کار فرد و درگیری فعال با نقش کاری فرد" تعریف شده است. از دهه 1980 میلادی ، افزایش علاقه به توانمند سازی در زمینه های مختلف روانشناسی و مدیریت دیده می شود، از جمله انگیزه، عملکرد وظیفه، رهبری، فرایندهای گروهی ، تصمیم گیری و طراحی سازمانی ، زیرا توانمند سازی می تواند عملکرد کارکنان ، رفاه را افزایش دهد. ، و نگرش مثبت افراد ، تیم ها و سازمان ها. توانمندسازی روانشناختی از چهار شناخت تشکیل شده است: معنی ، تعیین سرنوشت ، صلاحیت و تأثیر. به طور خاص ، "معنی به ترازبندی بین نقش کار شخص و اعتقادات ، ارزش ها و معیارهای شخص مربوط می شود.

بنابراین، پژوهشگر به دنبال پاسخگویی به این مسئله است که آیا بین سرمایه‌ی‌اجتماعی و توانمندسازی روانشناختی با سلامت‌روان دانشجویان رابطه وجود دارد؟

اهمیت و ضرورت پژوهش

از آنجا که دانشجویان را می توان از معماران فرهنگی – سیاسی و اقتصادی کشور دانست، بحث توانمندسازی روانشناختی آنان در زمان تحصیل از موارد مهمی است که نیاز به مطالعات وسیعی دارد. یکی از مواردی که می تواند در تبیین توانمندسازی روانشناختی دانشجویان مؤثر باشد، سرمایه‌ی اجتماعی است.

یافته های این مطالعه در زمینه رابطه سرمایه اجتماعی با سلامت روانی کمک خواهد کرد که در مرکز مشاوره دانشگاه به مولفه های سرمای اجتماعی بیشتر توجه شود و از این مولفه به عنوان یک عامل محافظت کننده استفاده بهینه ای شود. اهمیت و ضرورت اجرای این مطالعه از آن جهت است که در حال حاضر به دلیل شرایط بد اقتصادی کشور، سلاتت روانی دانشجویان در معرض خطر بیشتری قرار دارد، لذا انتظار می رود جامعه علمی بتواند از ظرفیت های موجود حداکثر استفاده را برای محافظت از سلامت روان آنان به عمل آورد. هم چنین توجه به توانمند سازی می تواند بسیار موثر باشد. توانمند سازی در ابعاد مختلف می تواند به گونه ای در مرکز بهداشت و مشاوره دنبال شود که دانشجویان در معرض خطر بتوانند با دشواری های موجود به خوبی مقابله کنند و از توانمندی های خود بتوانند برای مقابله با مشکلات استفاده نمایند. انتظار می رود شناخت توانمندی ها و برآیند آنها با سرمایه اجتماعی عوامل محافظت کننده نیرومندی برای سلامت روانی دانشجویان باشند.

سلامت روان

سلامت روان می تواند به عنوان یک پیوستار ناپایدار دیده شود ، جایی که ممکن است سلامت روان فرد دارای مقادیر مختلف متفاوتی باشد. به طور کلی سلامت روان به عنوان یک ویژگی مثبت در نظر گرفته می شود ، حتی اگر فرد هیچ بیماری روانی تشخیص داده شده ای نداشته باشد. این تعریف از سلامت روان ، بهزیستی عاطفی ، توانایی داشتن یک زندگی کامل و خلاقانه و انعطاف پذیری برای مقابله با چالش های اجتناب ناپذیر زندگی را برجسته می کند. برخی از بحث ها از نظر قناعت یا خوشبختی صورت می گیرد. بسیاری از سیستمهای درمانی و کتابهای خودیاری، روش ها و فلسفه هایی را ارائه می دهند که از استراتژیها و تکنیکهای حمایت از آنها برای بهبود بیشتر سلامت روان مؤثر است. روانشناسی مثبت به طور فزاینده ای در سلامت روان برجسته است (گراهام ، 2014).

سلامت روان میزان بهزیستی روانشناختی یا فقدان بیماری روانی است. این حالت کسی است که "در سطح مطلوبی از سازگاری عاطفی و رفتاری کار می کند". از دیدگاه روانشناسی مثبت یا کل گرایی، سلامت روان ممکن است شامل توانایی یک فرد در لذت بردن از زندگی و ایجاد تعادل بین فعالیتهای زندگی و تلاشها برای دستیابی به تاب آوری روانشناختی باشد (اسنایدر و همکاران، 2011). طبق نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سلامت روان شامل "بهزیستی ذهنی، خودکارآمدی ادراک شده، خودمختاری، شایستگی، وابستگی بین نسلی و تحقق بخشیدن به توانایی های فکری و عاطفی فرد ، از جمله" است. WHO علاوه بر این اظهار می دارد که رفاه یک فرد در تحقق توانایی های او ، کنار آمدن با استرس های عادی زندگی ، کار تولیدی و کمک به جامعه او ، لحاظ می شود. تفاوت های فرهنگی، ارزیابی های ذهنی و نظریه های حرفه ای رقیب همگی بر چگونگی تعریف "سلامت روان" تأثیر می گذارند (سازمان بهداشت جهانی، 2014).

Keywords: سرمایه‌ی‌اجتماعی توانمندسازی روانشناختی سلامت‌روان دانشجویان
این برای گرایش های: کلیه گرایش ها، کاربرد دارد. [ برچسب: ]

Skip Navigation Links