دانلود پروژه علوم تربیتی با عنوان تحلیل محتوای کتب درسی ابتدایی2 (فایل word)

پروژه علوم تربیتی در مورد تحلیل محتوای کتب درسی ابتدایی، آماده دانلود می باشد. كتاب درسي مرجع رسمي مورد استناد براي تعيين محتوا و برنامه هاي آموزشي وراهنماي عمل براي كليه كارگزاران آموزش پرورش متني است سازمان يافته كه اهداف آموزشي را در قالب نوشتار ، تصاوير و تكاليف عرضه نموده و پيوند دهنده اهداف آموزش و پرورش با كلاس درس است. يك زير نظام برجسته ، محتواي پيش بيني شده را در بهترين شكل عرضه مي نمايد، در حقيقت تكيه گاه معلم و دانش آموز براي يادگيري اثربخش است. می توانید این پژوهش رشته علوم تربیتی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
قیمت : 1,570,000 ریال
شناسه محصول : 2009430
نویسنده/ناشر/نام مجله :
سال انتشار: 1400
تعداد صفحات فارسي : 56
نوع فایل های ضمیمه : word
حجم فایل : 6 Mb
کلمه عبور همه فایلها : www.daneshgahi.com
عنوان فارسي : پروژه علوم تربیتی با عنوان تحلیل محتوای کتب درسی ابتدایی2 (فایل word)

چکیده

اهداف پژوهش

 1- آشنايي معلمان با چيستي وچگونگي كتاب هاي درسي

2-كسب مهارت بررسي ، تحليل و نقد كتابهاي درسي

جامعه آماري شامل کليه کتاب هاي درسي دوره ابتدايي است..در این پژوهش به تحلیل کتب درسی ابتدایی به صورت دقیق پرداخته شده است. اولین عنوانی که به آن پرداخته شده، برسی مفهوم شخصیت ها در کتب درسی ابتدایی است.با انجام این فعالیت میفهمیم در هر کتاب به چه میزن به این مفهوم پرداخته شده است. در عنوان دوم میزان سودمندی درس به درس کتب مورد تحلیل قرار گرفته است.در عنوان سوم و چهارم برسی ظاهری و مقدماتی کتب درسی انجام گرفته است. عنوان پنجم به مفهوم تصویر گری و میزان تاثیر تصاویر در یادگیری پرداخته است.عنوان ششم میزان استقلال دانش آموزان را توسط متن نا اشنا برسی میکند و در عنوان اخر به مفهوم جملات درکی و لفظی در کتب درسی میپردازیم. می توانید این پژوهش رشته علوم تربیتی را به صورت فایل word دانلود نمایید.

مقدمه

كتاب درسي مرجع رسمي مورد استناد براي تعيين محتوا و برنامه هاي آموزشي وراهنماي عمل براي كليه كارگزاران آموزش پرورش متني است سازمان يافته كه اهداف آموزشي را در قالب نوشتار ، تصاوير و تكاليف عرضه نموده و پيوند دهنده اهداف آموزش و پرورش با كلاس درس است. يك زير نظام برجسته ، محتواي پيش بيني شده را در بهترين شكل عرضه مي نمايد، در حقيقت تكيه گاه معلم و دانش آموز براي يادگيري اثربخش است. موثر ترين ميثاق كارگزاران آموزشي است كه خطوط اصلي تدريس ، يادگيري ، سنجش و اندازه گيري و ارزشيابي آموزشي را تعيين وتعريف مي كند.

نكات كليدي از تعاريف:

1. يك سند و مرجع رسمي

2. عامل ارتباط دهنده اهداف درسي و برنامه هاي عملياتي

3. يك فرصت يادگيري

4. نقش راهنما و هدايتگري

مي توان گفت :كتاب درسي يكي از عناصر سيستم آموزشي (وسيله) است كه به عنوان يك منبع و مرجع يادگير از طريق ارائه اثربخش محتواي آموزشي موجب انسجام و هايت عوامل آموزشي و تسهيل جريان ياددهي-يادگيري مي گردد.

نقش و كاركرد كتاب درسي

• تقويت و تحكيم وحدت ملي

• ايجاد هماهنگي و انسجام

• مرجع علمي معتبر

• ارزشيابي آموزشي

• سنجش و اندازه گيري پيشرفت تحصيلي آموزشي

• هدايت فرايند تدريس

• تسهيل يادگيري

تحلیل محتوا

تحلیل محتوا از روش‌های اسنادی است که به بررسی نظام مند، عینی، کمّی و تعمیم پذیر پیام‌های ارتباطی می‌پردازد. این روش در دسته‌بندی روش‌ها، پنهانگر محسوب می‌شود و از آن برای بررسی محتوای آشکار پیام‌های موجود در یک متن می‌پردازد و در نتیجه وارد تاویل و نشانه شناسی محتوای پیام نمی‌شود. تحلیل محتوا روشی مناسب برای پاسخ دادن به سؤال‌هایی درباره محتوای یک پیام است. هر چند در رویکردهای اولیه، ادعا می‌شد که تحلیل محتوا می‌تواند علاوه بر محتوای پیام، به ویژگی‌های مؤلف و تأثیر بر مخاطب بپردازد، اما امروزه دو کارکرد اخیر را تنها در روش‌های تلفیقی میدانی و اسنادی امکان‌پذیر می‌دانند.

از تحلیل محتوا در طیفی از رشته‌های علوم کتابداری و اطلاع رسانی (علم اطلاعات و دانش شناسی )، مدیریت اطلاعات ، علم سنجی ، علوم ارتباطات، جامعه‌شناسی، روانشناسی، زبان‌شناسی و مطالعات رسانه استفاده می‌شود. این روش بر روی روزنامه‌ها، کتب درسی، فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های تلویزیونی، سخنرانی‌ها، پاسخ‌های باز به سوالات و مصاحبه‌ها و سایر حوزه‌های پیام‌های ارتباطی به کار گرفته می شود.

معمولاً زمانی که از تحلیل محتوا به عنوان یک روش نام برده می‌شود، تحلیل محتوای کمی مورد نظر است. با این حال، امروزه از تحلیل محتوای کیفی نیز در روش‌های پژوهش اسنادی نام برده می‌شود که به گونه‌ای همان تحلیل محتوای مضمونی یا تماتیک است. در تحلیل محتوای کیفی، تلاش بر این است تا با کدگذاری باز، محوری و زمینه‌ای، مقولات محتوایی موجود در پیام‌های ارتباطی شناسایی و استخراج شود.

نتیجه گیری

در این پژوهش به تحلیل تک تک درس های کتب درسی پرداختیم و در مجموع میتوانیم بگوییم که میزان پرداختن به مفهوم شخصیت ها در کتاب های درسی کم است و جلد کتاب و صفحات متناسب با سن دانش اموز نیست و تصاویر استفاده شده در کتاب بسیار کم است و کمک کننده برای تسهیل یادگیری نیست ولی کتاب منتخب برای پژوهش ویلیام رومی بسیار درکی و پژوهشی بوده و مورد قبول است.

در کل هنوز باید کتب درسی ابتدایی ارتقا یابند و از لحاظ محتوا غنی تر و البته سهل تر شوند تا درک برای دانش اموز بهتر و سریعتر و راحت تر باشد. باید در کتب از عناصر ویژه ای از جمله تصاویر و متن های راحت و مفهوم های جالب و تفکر بر انگیز استفاده شود تا ذهن دانش اموز را درگیر کرده و نظر او را جلب کند در غیر اینصورت یادگیری امری سخت و طاقت فرسا برای دانش اموزان خواهد شد.

مقدمه     6

پژوهش اول         8

کتاب فارسی اول ابتدایی       9

کتاب فارسی دوم ابتدایی       10

کتاب فارسی سوم ابتدایی      11

کتاب فارسی چهارم ابتدایی    12

کتاب فارسی پنجم ابتدایی      13

کتاب فارسی ششم ابتدایی      14

پژوهش دوم          15

درس اول 16

درس دوم 16

درس سوم            16

درس چهارم          16

درس پنجم            16

درس ششم            16

پژوهش سوم         17

اجزاي كتاب درسي 18

محتواي كتاب درسي           19

بررسی جلد کتاب فارسی سوم ابتدایی    21

بررسی صفحات پیشگفتار کتاب فارسی سوم ابتدایی          22

پژوهش چهارم       23

درس اول  "محله ما            24

درس دوم" زنگ ورزش"      25

درس سوم" آسمان ابی و طبیعت پاک"   26

درس چهارم " آواز گنجشک ها"          27

درس پنجم "بلدرچین و برزگر"           28

درس ششم "فداکاران"           29

پژوهش پنجم         30

اصول تصويرگري 31

اصول ديگر         31

فوايد تصوير         32

درس اول 33

درس دوم 34

درس سوم:           35

درس چهارم          36

درس پنجم            37

درس ششم            38

پژوهش ششم         39

پژوهش هفتم         43

درس اول: زنگ علوم          44

درس دوم : خوراکی ها        45

درس سوم : مواد اطراف ما   46

درس چهارم : اندازه گیری مواد          48

درس پنجم : اب ماده با ارزش 50

درس ششم : زندگی در اب     52

نتیجه گیری          54

منابع      55

Keywords: تحلیل کتب درسی تحلیل محتوا کتاب های ابتدایی
این برای گرایش های: آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی، کاربرد دارد. همچنین این در گرایش های: کلیه گرایش ها، می تواند کاربرد داشته باشد. [ برچسب: ]