دانلود پروپوزال با عنوان مقایسه میزان افسردگی بین دختران و پسران دانشجو با توجه به نقش سرمایه های روانشناختی (فایل word)

این پژوهش روانشناسی به مقایسه میزان افسردگی بین دختران و پسران با توجه به نقش سرمایه های روانشناختی می پردازد. هر چند افسردگی در گروه های مختلف جامعه مشاهده می شود اما دانشجویان دانشگاه از جمله گروه هایی هستند که به دلایل متعدد در معرض خطر علائم افسردگی قرار دارند. در این پژوهش به بیان مساله، اهداف پژوهش، ابزار تحقیق و روش های گرد آوری اطلاعات توجه شده است. شما می توانید این مقاله روانشناسی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
قیمت : 1,315,000 ریال
شناسه محصول : 2007857
نویسنده/ناشر/نام مجله :
سال انتشار: 1399
تعداد صفحات فارسي : 14
نوع فایل های ضمیمه : word
حجم فایل : 285 Kb
کلمه عبور همه فایلها : www.daneshgahi.com
عنوان فارسي : پروپوزال با عنوان مقایسه میزان افسردگی بین دختران و پسران دانشجو با توجه به نقش سرمایه های روانشناختی (فایل word)

چکیده

این پژوهش روانشناسی به مقایسه میزان افسردگی بین دختران و پسران با توجه به نقش سرمایه های روانشناختی می پردازد. هر چند افسردگی در گروه های مختلف جامعه  مشاهده می شود اما دانشجویان دانشگاه از جمله گروه هایی هستند که به دلایل متعدد در معرض خطر علائم افسردگی قرار دارند. در این پژوهش به بیان مساله، اهداف پژوهش، ابزار تحقیق و روش های گردآوری اطلاعات توجه شده است. شما می توانید این مقاله روانشناسی را به صورت فایل word دانلود نمایید.

مقدمه

سلامت روان یکی از مهم ترین ابعاد سلامت به شمار می آید که تاثیر جدی بر سلامت اجتماعی، اجتماعی و معنوی دارد. بدون سلامت روان دستیابی به بخش های دیگر سلامت امکان پذیر نیست(شریفی، 2015). کیفیت زندگی بر ابعاد مختلف زندگی توجه می کند و با سلامت فیزیکی، بهداشت روانی، روابط روبه پیشرفت با مردم، شرکت در فعالیتهای اجتماعی و داشتن حس یافته بین 23 تا 85 درصد متفاوت است(Brodaty,2009). این بیماری از اساسی ترین علل ایجاد ناتوانی در جهان است و پیش بینی می شود تا سال 2020 به دومین بیماری مهم از بعد ایجاد خسارتهای اقتصادی و انسانی تبدیل شود(قشلاق و همکاران، 2016). اساس آخرین برآوردهای گزارش شده بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند و زنان بیشتر از مردان با این بیماری دست به گریبان هستند( سازمان بهداشت جهانی، 2018). در این میان، میزان بالاتر افسردگی در میان دانشجویان نسبت به جمعیت عمومی و سلامت روانی بد در آن ها موجب نگرانی جهانی شده است( جنیری و همکاران، 2018). طبق مطالعات انجام شده شیوع افسردگی در بین دانشجویان 51 درصد بوده است( کبد و همکاران، 2019) و این اختلال به آسیب های اجتماعی, تحصیلی و عملکردی بسیاری در این قشر منجر می شود( کریگر و همکاران، 2016). 

سرمایه روانشناختی

سرمایه روانشناختی عبارت است از مجموعه ای از صفات و توانمندی های مثبت افراد و سازمان ها و نهادها که می توانند یک منبع قوی در نمو و ارتقای فرد و سازمان و نهادها نقش داشته باشد( علیپور و همکاران، 1391). سرمایه ی روانشناختی به عنوان نیرویی در جهت ترقی فرد، بهبود عملکرد فردی، افزایش قدرت نفوذ نگریسته می شود( مرعشیان و نادری، 1392). سرمایه ی روانشناختی فراتر از سرمایه ی انسانی و اجتماعی است؛ به جای این که چه چیزی را می دانید و چه کسی را می شناسید، چه کسی هستید ا در برمی گیرد(لوتاس و همکاران، 2007).

بیان مسئله

افسردگی با نشانه هایی چون غمگینی، کاهش علاقه یا لذت، احساس گناه، اختلال در خواب یا اشتها، احساس خستگی و کاهش تمرکز مشخص میشود و به عنوان بزرگترین عامل ناتوانی در جهان معرفی شده است(سو و همکاران، 2020 ) تأثیرات منفی افسردگی بر حالات ذهنی و رفتار دامنه گسترهای از تغییرات در احساس ارزشمندی، امیدواری، رفتارهای خود مراقبتی و کیفیت زندگی را شامل میشود (بانجونگرویدی و همکاران، 2020)پیشرفت های علمی حکایت از ارتباط تنگاتنگ میان عوامل شناختی، هیجانی و اجتماعی با وضعیت فیزیولوژیک و سلامت افرد دارند (کیم و همکاران، 2017 ). افسردگی اغلب در سنين جوانی آغاز می شود و در طول عمر فرد، مجدداً عود می کند و به همين دليل، به عنوان يکی از علل اصلی ناتوانی شناخته می شود( موسوی و همکاران، 2007). پژوهشگران معتقدند که ریشه ی بسیاری از مشکلات روانی و اجتماعی مانند تنش، استیصال، افسردگی، یاس و ناامیدی، احساس عجز، احساس تنهایی، کاهش تحمل اجتماعی و غیره در پایین بودن میزان سرمایه ی روانشناختی افراد، جوامع و ملت ها قرار دارد که با تقویت سرمایه روانشناختی می توان با این مشکلات مبارزه کرد( انگلینو وهر چند افسردگی در گروه های مختلف جامعه  مشاهده می شود اما دانشجویان دانشگاه از جمله گروه هایی هستند که به دلایل متعدد در معرض خطر علائم افسردگی قرار دارند(ایوانس و همکاران، 2000). ورود به دنیای بزرگسالی و پذیرفتن مسئولیت های متعددد، پشت سر گذاشتن سد کنکور و اضطراب های مربوط به آن، آینده ی مبهم شغلی یا عدم علاقه به رشته، جدا شدن از خانواده و ساکن شدن در منطقه ای با فرهنگ متفاوت، تجربه ی زندگی در کنار افراد ناآشنا با خلق و خوی متفاوت و مشکلات سازگاری و کمبود امکانات خوابگاهی می تواند فشار روانی قابل توجهی را بر دانشجویان وارد کند. در مطالعات متعدد، میزان افسردگی بالایی در دانشجویان دانشگاه های ایران گزارش شده است( دادخواه، 2009).  

اهداف پژوهش

مقایسه میزان افسردگی در بین دانشجویان دختر و پسر موسسه آموزشی کاویان مشهد

فرضیه ی اصلی پژوهش

سرمایه های روانشناختی بر میزان افسردگی دختران و پسران دانشجو موسسه آموزشی کاویان مشهد تاثیر دارد.

جامعه و نمونه آماری

مجموع دانشجویان موسسه آموزشی کاویان به تعداد 5363 در نیم¬سال دوم سال تحصیلی 99-1398 بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان (Morgan) 358 نفر بدست آمد که در این بین 200 دختر و 158 پسر می باشند.. برای انتخاب نمونه از روش نمونه ¬گیری تصادفی خوشه¬ ای چندمرحله استفاده شد.

روش تحقیق

پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و از نظر نوع تحقیق، یک تحقیق توصیفی- همبستگی  است.  داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 و بهره‌گیری از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t مستقل و هم‌بستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

کاربردهای پژوهش

دانشگاه ها: از نتایج پژوهش حاضر می توان در دانشگاه ها برای مقابله راه های تنش زایی که باعث ایجاد افسردگی در دانشجویان می شود استفاده کرد.

بیمارستان ها: نتایج تحقیقات می تواند در مراکز آموزشی درمان برای استخدام نیروهای کارآمدتر و سالم تر مفید واقع شود.

خانواده ها: برای برقرای ارتباط بهتر و درک مسائل مربوط به جوانان می توان از نتایج مطالعه حاضر استفاده نمود.

زمان پژوهش

نیمسال دوم تحصیلی سال 99-98 می باشد.

محدودیت ها

مطالعه حاضر دارای محدوديت هايی است، از جمله جمع آوری اطلاعات به صورت پرسشنامه که ابزاری خودگزارشی است و اين احتمال وجود دارد که برخی از شرکت کنندگان به صورت صادقانه به سؤالات پاسخ نداده باشند. محدوديت ديگر روش نمونه گيری پژوهش بود که به صورت دردسترس انجام شد و تنها دانشجويانی را که در بخش های آموزشی حضور داشتند، شامل شده است.

 

Keywords: افسردگی سرمایه روان شناختی خودکارآمدی امیدواری تاب آوری
این برای گرایش های: روانشناسی‌ عمومی، کاربرد دارد. سایر ، را ببینید. [ برچسب: ]

Skip Navigation Linksصفحه اصلی > دپارتمان ها > دپارتمان علوم انسانی > روانشناسی > گرایش ها > روانشناسی‌ عمومی > محصولات قابل دانلود روانشناسی‌ عمومی > پروژه های آماده روانشناسی‌ عمومی > پروپوزال با عنوان مقایسه میزان افسردگی بین دختران و پسران دانشجو با توجه به نقش سرمایه های روانشناختی (فایل word)