دانلود پایان نامه مدیریت فرهنگی با عنوان رابطه میان هویت فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در زنان سرپرست خانوار کمیته امداد (فایل word)

مسئله اصلی این تحقیق مدیریت آن است که آیا هویت با توجه به ماهیت مبهم خود می تواند کیفیت زندگی کاری زنان سرپرست خانوار را تغییر دهد یا نه؟ زیرا یکی از مسائل اساسی در زندگی زنان سرپرست خانوار این است که زنان سرپرست خانوار با توجه به شرایط خاص خود همیشه در مقایسه با دیگر زنان شاغل از مشکل فقدان کیفیت زندگی کاری رنج می برند. می توانید این پژوهش رشته مدیریت فرهنگی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
قیمت : 1,435,000 ریال
شناسه محصول : 2010096
نویسنده/ناشر/نام مجله :
سال انتشار: 1394
تعداد صفحات فارسي : 145
نوع فایل های ضمیمه : word
حجم فایل : 4 Mb
کلمه عبور همه فایلها : www.daneshgahi.com
عنوان فارسي : پایان نامه مدیریت فرهنگی با عنوان رابطه میان هویت فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در زنان سرپرست خانوار کمیته امداد (فایل word)

چکیده

هویت فرهنگی یکی از مهم ترین شاخص های  فرهنگی هر جامعه ای می باشدو نسبت تعهد و تعلق افراد به فرهنگ خود می تواند میزان کیفیت کاری را تعیین کند و بر آن اثر بگذارد. درجه  کيفيت زندگي کاري درون سازمان از طريق اندازه گيری رضايت، غيبت کم؛ و انگيزه بالا در کارکنان برآورد مي‌شود. يکي از آفت هاي مهم مديريت، بي توجهي به کيفيت زندگي کاري کارکنان سازمان مي باشد. اين بی توجهی، اثر بخشي و کارايي سازمان را به شدت کاهش مي دهد. به دليل عـدم شناخت مديران سازمان از کيفيت زندگي کاري، اين مقوله، تناسب و اندازه‌هاي واقعي خود را در سازمان ها از دست داده است.  کيفيت زندگي کاري يا کيفيت نظام کار يکي از جالب ترين روش هاي ايجاد انگيزش و راهگشاي مهم در طراحي و غني سازي شغل کارکنان است که ريشه در نگرش کارکنان و مديران به مقوله ي انگيزش دارد. ضرورت توجـه به کيفيـت زنـدگي کاري و بهبود آن، يک منطق دارد وآن هم اين است که 65 درصـد عمر مفيد انسان ها در محيط کار سپري مي شود. بدین ترتیب با توجه به اهمیت نقش کيفيت زندگي کاري در عملکرد کارکنان، هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط میان کيفيت زندگي کاري (پرداخت منصفانه، محيط كار ايمن، فضاي كلي زندگي، توسعه قابليت هاي انساني، يكپارچگي اجتماعي، قانونگرايي و تامين فرصت رشد و امنيت) و هویت فرهنگی ( تعلق و تعهد فرهنگی) در زنان سرپرست خانوار پرداخته است. در این تحقیق از روش توصیفی- همبستگی از نوع پیمایشی و از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. جامعه آماری این پزوهش شامل 109 نفر از زنان سرپرست خانوار است. شرکت کنندگان ترکیبی از پرسشنامه های استاندارد اصلاح شده مربوط به کيفيت زندگي کاري و هویت فرهنگی را پر نمودند. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که میان بیشتر فرایند های کيفيت زندگي کاري و هویت فرهنگی رابطه معناداری وجود دارد  و رگرسیون گام به گام هم نشان داد که از میان همه متغییر ها، سه متعییر محیط ایمن ، توسعه قابلیت، قانون گرایی رابطه مهمتری با هویت فرهنگی دارند. می توانید این پژوهش رشته مدیریت فرهنگی را به صورت فایل word دانلود نمایید.

ضرورت انجام تحقیق

رازاری فر (1379) دریافت که ا ز آنجائیکه هويت ملي یک پديده‌اي جمعي بوده و بر بنيادهاي فرهنگي، تاريخي و اعتقادي اقوام گوناگون کشوراستوار میباشد، بناء در کشوری پلی اتنیک و کثیرالاقوامی چون ایران، زمانی هویت ملی- کامل تحقیق می یابد که در برگیرنده تمام هویت های قومی، مذهبی و  این سرزمین بوده و باور های  و تاریخی همه اقوام که از عناصر اصلی هویت ملی به شمار میروند، باید در شکل دهی آن سهم درخوری داشته باشند.

هویت  شرط لازم زندگی اجتماعی است و بدون چارچوبی برای تعیین هویت ، انسان ها نمی توانند به صورتی معنادار و پایدار با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.در واقع بدون هویت ، جامعه ای وجود نخواهد داشت .بنابر این بحران هویت  و معنا زندگی اجتماعی را به صورتی جدی مختل می کند و افراد و گروه ها ناچارند این بحران را حل کنند. بی گمان بازسازی هویت تنها راه انجام این مهم است (گل محمدی،1383،ص248).

بشر برای اینکه محیط طبیعی را برای زیستن آماده کند و از منابع و نعمت¬های آن استفاده کند، قرنها تلاش کرد و اندیشه نمود. ابزار ساخت، به اکتشاف و اختراع دست زد تا وسایل آسایش خود را فراهم آورد و عوامل ناراحتی خود را از میان بردارد و حاصل این تجربه¬ها، دستاوردها، اکتشاف¬ها و مهارت¬ها را به فرزندان خود سپرد و آنان نیز به سهم خود این میراث را تغییر دادن، کاستن و افزودن و به نسل بعدی سپردند و بدین روال هر که آمد بر آن مزید کرد تا بدین عنایت رسید؛ این میراث را فرهنگ می نامند(روح الامینی،1365،ص17).

از طرف دیگر اگر سازمان تمايل دارد که نيروي انساني پويا و کارآمدي داشته باشد بايد دلايل صحيح و قابل قبولي نيز براي نگهداري و تامين رضايت شغلي پرسنل خود بيابد و آنها را تقويت کند. به عبارت ديگر بايد عوامل و شرايطي که باعث انگيزش کارکنان مي‌شود فراهم گردد تا نيروي انساني بتواند با کارآيي بالا نيروي کار خود را عرضه نمايد.و مدير بايد اين مهم را بداند که فقط دست و مغز انسانها نيست که کار مي‌کند بلکه روان و دل آنها نيز در بهره‌وري مؤثر است. بدین ترتیب توجه به کیفیت زندگی کاری مقوله ای بسیار مهم است که نقش اساسی در بهره وری سازمانی و اجتماعی دارد.

درنهایت زنان سرپرست خانوار نقش بسیار مهمی در اجتماع دارند که اگر به آنها کمک نشود و کیفیت زندگی کاری و هویت  آنها مورد توجه قرار نگیرد،از لحاظ  اقتصادی و اجتماعی در معرض آسیب های جدی قرار می گیرند. اگر به این زنان کمک نشود معضلات اجتماعی ،اقتصادی و آسیب های روانی بسیاری را در جامعه ایران شاهد خواهیم بود.

روش تحقیق

این تحقیق بر حسب هدف کاربردي و بر اساس شیوه گردآوري داده ها از نوع پیمایشی است. بدین منظور ابتدا داده¬هاي جمع¬آوري شده با استفاده از شاخص¬هاي آمار توصیفی خلاصه و طبقه¬بندي میشود، بعد از آن آمارهاي توصیفی از جمله میانگین ، انحراف معیار مربوط به متغیرهاي تحقیق آورده شده ، سپس با استفاده از شاخص¬هاي آمار استنباطی به تأًیید یا رد فرضیات می¬پردازیم. در این تحقیق متغییر های مورد  بررسی عبارتند از متغیر وابسته که عبارت است از کیفیت زندگی کاری که خود از هفت مولفه پرداخت منصفانه، محيط كار ايمن درسازمان، فضاي كلي زندگي، توسعه قابليت هاي انساني، يكپارچگي اجتماعي، قانونگرايي در سازمان و تامين فرصت رشد و امنيت تشکیل شده است  و متغیر مستقل که هویت فرهنگی می باشد و از دو مولفه تعلق فرهنگی  و تعهد فرهنگی تشکیل شده است.

کیفیت زندگی کاری

 اصطلاح کیفیت زندگی کاری در سالهای اخیر رواج زیادی داشته‌است. اما در مورد معنای این اصطلاح توافق کمی وجود دارد، در عین حال می توان گفت حداقل دو استفاده شایع از آن وجود دارد: اول اینکه کیفیت زندگی کاری اشاره به مجموعه ای از نتایج برای کارکنان نظیر رضایتمندی شغلی، فرصتهای رشد، مسائل روانشناختی، امنیت شغلی، روابط انسانی کارفرما، کارکنان و میزان پایین بودن حوادث دارد. دوم، کیفیت زندگی کاری همچنین به مجموعه ای از کارها یا عملکردهای سازمانی نظیر مدیریت مشارکتی، غنی سازی شغلی و شرایط کاری مطمئن اشاره دارد. در این رابطه برنامه‌های کیفیت زندگی کاری ممکن است به عنوان راهبرد مدیریت منابع انسانی شامل عملکردهای کیفیت زندگی کاری و بهبود برنامه‌های کیفیت زندگی کاری و بهبود کارآیی و بهره‌وری سازمانی در نظر گرفته شود (رودکی، ۱۳۸۲).

زن سرپرست خانوار

 عنوان سـرپرست خانوار به یكی از اعضای خانوار كه در خانواده با این مسئولیت شناخته می شود اطلاق می شود. درصورتی كه اعضای خانوار قادر به تعیین سرپرست خود نباشند، مسن ترین عضو خانوار به عنوان سرپرست خانوارشناخته می شود. معمولاً در خانواده، پدر سرپرست خانوار است و در صورت نبود پدر (فوت،طلاق و...) مادر سرپرست خانوار محسوب می شود. درگذشته خانواده هایی كه با سرپرستی زنان اداره می شد در جامعه به خانواده "بی سرپرست" شهرت داشتند. متأسفانه هنوز هم در برخی موارد از این ادبیات نادرست استفـاده می شود.  زنان بیوه ، زنان مطلقـه (اعم از زنـانی كه پس ازطلاق به تنهایی زندگی می كنند و یا به خانه پدری بازگشته ولی خود امرار معاش می كنند ) ، همسران مردان معتاد ، همسران مردان زندانی، همسران مردان بیكار ، همسران مردان مهاجر ، همسران مردانی كه در نظام وظیفه مشغول خدمت هستند، زنان خودسرپرست (زنان سالمند تنها ) ، دختران خودسرپرست ( دختران بی سرپرستی كه هرگز ازدواج نكرده اند )، همسران مردان ازكارافتاده و سالمند در گروه زنان سرپرست خانوار تعریف می شوند.

فهرست مطالب

چکیده     1

فصل اول: کلیات تحقیق       2

1-1- بیان مساله تحقیق        3

1-2- سابقه  و ضرورت انجام تحقیق   5

1-3- اهداف تحقیق 9

1-4- فرضیه های تحقیق      9

1-5-  روش تحقیق 9

1-6- جامعه آماری 10

1-7-روش و ابزار جمع آوری اطلاعات            11

1-8- مدل تحقیق    12

1-9- تعریف متغییرهای تحقیق          14

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق           16

2-1- مقدمه          17

2-2- تعريف هويت            18

2-2-1- هويت از نظر انديشمندان       18

2-2-2- انواع هويت           19

2-2-3- عوامل آسيب زاي هويت ملي(بصورت فهرست وار)          25

2-2-5- شيوه هاي تكوين هويت اجتماعي          26

2-3- بحران هويت 29

2-3-1- آشفتگي هويت        29

2-3-2- اختلال هويت         30

2-3-3- پيامدهاي فقدان هويت            30

2-4- فرهنگ        30

2-4-1- ابعاد فرهنگ          31

2-5- هویت         32

2-6- دیدگاه روانشناسی به هویت  و  فرهنگ     34

٢-6-١- اریک اریکسون      37

٢-6-٢- ژان پیاژه  38

٢-6-٣- جورج لند  39

2-6-4- ٢-٢-٤- هربرت اسپنسر ( ١٨٢٠ – ١٩٣٠ ):      40

٢-6-٥- جورج زیمل ( ١٨٥٨- ١٩١٨ )           40

٢-6-٦- گی روشه: 41

٢-6-٧- نظریه برگرو لاکمن:            41

٢-6-٨- نظریه ژان کروجر:  42

٢-6-٩- پیر بوردیو            42

٢-6-١٠- جورج هربرت مید 43

٢-6-١١- آنتونی گیدنز        44

٢-6-١٢- مانفردکان            47

٢-6-١٣- آگوست کنت (١٨٥٧- ١٧٩٨)           49

٢-6-١٤- تالکوت پارسونز   49

٢-6-١٦- جنکینز:  53

٢-6-١٧- ماکس وبر           55

٢-7- مفهوم لغوی هویت:     55

٢-8- اجتماعی شدن و هویت یابی فرد: 55

٢-9- ویژگی های عمومی هویت        56

٢-11- عاملان جامعه پذیری 57

٢-12- آموزش و پرورش دوره متوسطه           59

٢-13- نسبت هویت و فرهنگ           60

٢-14- جایگاه هویت           61

2-15- کيفيت زندگي کاري   62

2-16- مفاهیم کیفیت زندگی کاری       62

2-17- پیشینه کیفیت زندگی کاری       64

2-18- اهداف کیفیت زندگی کاری       64

2-19- متغیرهای کیفیت زندگی کاری  65

2-19-1- گری دسلر:          65

2-19-2- محورهای کیفیت زندگی کاری: از دیدگاه « جان بلچر»     65

2-19-3- افت کیفیت زندگی کاری و کم کاری    67

فصل سوم: روش شناسی تحقیق          70

3-1- مقدمه          71

٣-2- روش تحقيق  71

٣-3- روش نمونه گيري       73

٣-3-١- جمعيت آماري        74

٣-3-٢- نمونه ي آماري و شيوه ي نمونه گيري و تعيين حجم نمونه  74

٣-4- ابزار جمع آوري اطلاعات         76

3-5- روش گرد آوري اطلاعات « ميداني ، كتابخانه اي و غيره».    76

3-6- روش تجزيه وتحليل اطلاعات     77

٣-7- مراحل اجراي تحقيق    77

٣-8- سنجش روايي و پايايي داده ها     78

3-8-1- پیش تست  78

3-8-2- سنحش پایایی  نهایی تحقیق     79

3-3-سنجش روایی  (اعتبار) نهایی تحقیق          81

3-8-1-3- تحلیل عاملی       82

3-8-1-4- استخراج عامل ها 87

3-8-1-3- تحلیل عاملی هویت فرهنگی            87

٣-8-1-4- روايي کیفیت زندگی کاری  90

٣-9-روش تجزيه و تحليل    91

3-10- بررسی نرمال بودن داد ها       92

فصل چهارم: آنالیز داده های تحقیق      94

4-1- مقدمه          95

4-2- تحليل هاي آماري توصيفي        95

4-2-1- سن         95

4-2-2-  سابقه کار 96

4-2-3 - تحصيلات            97

4-3- آمار توصيفي متغيرهاي تحقيق    97

4-4-  آزمون فرضيه ها با آمار استنباطي          98

4-4-1-  فرضيه فرعی اول  98

4-5- فرضیه فرعی دوم       101

4-5- بررسی فرضیه اصلی با رگرسیون گام به گام          103

4-5- بررسی وضعیت محیط کار ایمن برای زنان سرپرست خانوار   107

فصل پنجم: بحث و پیشنهادات            109

٥-١-مقدمه           110

٥-٢- مروري بر خطوط کلي تحقيق     110

5-3- يافته هاي مهم تحقيق    110

٥-٤- بحث و نتيجه گيري     111

٥-5- پيشنهادات     126

5-5-2- پيشنهادهايي براي پژوهشهاي آينده        127

5-6- محدودیت های تحقیق   128

منابع      129

پیوست ها            136

فهرست جدول ها

جدول 1-1- مولفه های تحقیق            11

جدول 3-1: محاسبه پایایی متغیرهای تحقیق با ضریب الفا کرونباخ    79

جدول 3-2: محاسبه پایایی متغیرهای تحقیق با ضریب الفا کرونباخ    81

جدول 3-3: تحلیل عاملی هویت فرهنگی           88

جدول 3-4: واریانس توضیح داده شده توسط مولفه های استخراج شده برای هویت فرهنگی          89

نمودار 3-1: نمودار کتل مربوط به ابعاد هویت فرهنگی    89

جدول 3-5: روایی کیفیت زندگی کاری 90

جدول 3-5: پایایی کل تحقیق 91

جدول 3-6: میزان کشیدگی و چولگی عاملهای تحقیق        92

جدول 3-7: نتایج آزمون کولموگروف-اسمیرنوف همه متغیرها        93

جدول 4-1: توزيع فراواني سن پاسخ دهندگان  در اين تحقيق           96

جدول 4-2: سابقه استفاده از بیمه بدنه اتومبیل     96

جدول 4-3: توزيع تحصيلات در اين تحقيق       97

جدول 4-4: آمار توصيفي متغيرهاي تحقيق        98

جدول 4-5: نتايج فرضيات فرعی اول  99

جدول 4-6: رابطه میان تعهد فرهنگی و ابعاد کیفیت زندگی کاری     101

جدول: 4-7: متغير هاي ورودي و خروجي با استفاده از رگرسيون گام به گام   103

جدول 4-8: امارهاي توصيفي متعيرهاي موجود در رگرسيون گام به گام         104

جدول 4-9: شاخص هاي کفايت مدل رگرسيوني گام به گام  105

جدول 4-10: آزمون F براي معناداري رگرسيون 105

جدول 4-11:  معناداري ضرايب رگرسيون        106

جدول 4-12: آزمون دوجمله ای برای محیط کار ایمن       108

فهرست شکل ها

شکل 1-1- مدل تحقیق         13

 

 

Keywords: هویت فرهنگی کيفيت زندگي کاري محیط ایمن سرپرست خانوار
این برای گرایش های: کلیه گرایش ها، کاربرد دارد. [ برچسب: ]

Skip Navigation Links