دانلود پایان نامه زبان و ادبیات فارسی با عنوان بررسی جایگاه توصیف و موضوعات آن با تکیه بر جلد چهارم کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب (فایل word)

هدف اصلی از این تحقیق ادبیات فارسی بررسی توصیف در داستان‌های مهدی آذریزدی با تکیه بر جلد چهارم «کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب»، می باشد. داستان‌نویسی، با توصیف یک تجربه یا تصویر ذهنی آغاز می‌شود در واقع یک نوع شیوه ی بیان است که به وسیله ی آن با مشاهده ی دقیق و به کارگیری قوه ی تخیل میتوان اشیا، شخصیت‌ها، صحنه‌ها و در مجموع محیط اطراف را نمایش داد. مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان نخستین و برجسته‌ترین بازنویس معاصر ایران است. می‌توان گفت که برجستگی آثار داستانی آذریزدی به دلیل سادگی و توصیفات قابل فهم و درک برای کودکان و آشنایی آن ها با ادب کهن ایرانی است. می توانید این پژوهش رشته زبان و ادبیات فارسی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
قیمت : 660,000 ریال
شناسه محصول : 2009914
نویسنده/ناشر/نام مجله :
سال انتشار:
تعداد صفحات فارسي : 90
نوع فایل های ضمیمه : word
حجم فایل : 172 Kb
کلمه عبور همه فایلها : www.daneshgahi.com
عنوان فارسي : پایان نامه زبان و ادبیات فارسی با عنوان بررسی جایگاه توصیف و موضوعات آن با تکیه بر جلد چهارم کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب (فایل word)

چکیده

داستان‌نویسی، با توصیف یک تجربه یا تصویر ذهنی آغاز می‌شود در واقع یک نوع شیوه¬ی بیان است که به وسیله ی آن با مشاهده ی دقیق و به کارگیری قوه ی تخیل میتوان اشیا، شخصیت‌ها، صحنه‌ها و در مجموع محیط اطراف را نمایش داد. مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان نخستین و برجسته‌ترین بازنویس معاصر ایران است، در این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی جایگاه توصیف و موضوعات آن با تکیه بر جلد چهارم کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب پرداخته شده است، نتایج و شواهد نشانگر این است که آقای آذریزدی در این اثر به توصیف شخصیت ها، طبیعت، اشیاء و امور انتزاعی و رویدادهای مختلف پرداخته است و در توصیف شخصیتها بیشتر به ظاهر و جزئیات چهره و پوشش توجه کرده است توصیف اشیاء بعد از توصیف شخصیت در آثار استاد آذریزدی بسامد بالاتری دارد. کارکرد توصیف در داستان‌های آذریزدی بیش از زیبایی آفرینی، تجسم واقعیت، بیان حال و آشنایی با محیط اطراف برای کودکان و نوجوانان است. به طور کلی می‌توان گفت که برجستگی آثار داستانی آذریزدی به دلیل سادگی و توصیفات قابل فهم و درک برای کودکان و آشنایی آن ها با ادب کهن ایرانی است. می توانید این پژوهش رشته زبان و ادبیات فارسی را به صورت فایل word دانلود نمایید.

مقدمه

 ادبیات کودک به نوشته¬ها و سرود¬ههای ادبی گفته می‌شود که متعلق به گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان است. ادبیات این سه گروه متناسب با ویژگیهای ذهنی و شناختی آن¬ها متفاوت است. ادبیات کودک و نوجوان در میان گونه¬های ادبی، داستان¬ها یکی از پرطرفدارترین گونه¬های ادبیات کودک است. ساده نویسی در ادب فارسی برای کودکان و نوجوانان از اصول مهم نگارش است. از گذشته توصیف نقش مهمیرا در بیان عواطف، احساسات، شخصیت‌ها و تحرک و پویایی داستان داشته است. عامل اصلی باورپذیری داستان و تجسم واقعیت، توصیف است. بر اساس اصل ساده¬نویسی و قابل فهم بودن داستان برای کودک و نوجوان، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در آثار مهدی آذریزدی با تکیه بر جلد چهارم مجموعه «قصههای خوب برای بچههای خوب»، توصیف نه تنها عامل دیر فهمیو پیچیدگی داستان برای کودکان نمی‌شود بلکه سبب تقویت قوه¬ی تخیل، پرورش تجسم خلاق و شناخت محیط اطراف کودک یا نوجوان می‌شود.

توصیف از ارکان مهم شعر و ادب فارسی است. هر انسان هنرمندی برای انتقال دریافت¬های حسی خود و به تصویر کشیدن آنها بیان شیوا را جایگزین عبارات ساده و شاید دیر فهم می‌کند. لذا نویسندگان عضو اصلی این حلقه هستند که با استفاده از این ابزار هنری، از کلام برای عینیت بخشیدن، افکار خود بهره می¬گیرند. شناخت ویژگی¬های داستان در عصر معاصر از مسائل مهم ادبی به شمار می¬رود. بنابراین قطعاً بررسی چگونگی آن در کتاب‌های کودک و نوجوان را نمی¬شود نادیده گرفت، چراکه آثار کودک نوجوان نقش عمده‌ای در پاسخ-گویی به نیازها و رفع مشکلات آن دارد. مهدی آذریزدی نویسنده و بازنویس آثار کودکان از این شیوه برای نویسندگی خود استفاده کرده است . این پژوهش به بررسی چگونگی توصیف در آثار این نویسنده می¬پردازد.

اهمیت و ضرورت پژوهش

توصیف از دیرباز بهترین ابزار برای بیان احساسات، عناصر داستانی و تحرک و پویایی داستان بوده است و سبب باورپذیری و در نهایت رشد ذهنی کودکان می‌شود و نویسنده با استفاده از این مهم به کودکان این امکان را می¬دهد تا دنیای خیالی را در تصورات خود شکل دهند. این شیوه به درک کودک کمک می‌کند تا به توصیف جهان پیرامونش و قالب کلمات بپردازد و این تأثیر بسزایی در تقویت خلاقیت کودکان خواهد داشت. تاکنون  داستان‌های مهدی آذریزدی از این منظر بررسی نشده است. زنده¬یاد آذریزدی از پرتیراژترین نویسندگان تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران است که بیش از بیست عنوان کتاب دارد و به عنوان پدر ادبیات کودک و نوجوان شناخته شده است. بنابراین پژوهش در این موضوع ضروری به نظر می‌رسد و بیان آن می‌تواند در ادبیات سودمند باشد.

ادبیات کودک و نوجوان

 ادبیات کودک و نوجوان به نوشته¬ها و سروده¬های ادبی ویژه کودکان و نوجوانان می‌گویند که این نوع ادبیات مهم شامل بخشی از فرهنگ شفاهی عامه، مانند لالایی¬ها، مثل¬ها، قصه¬ها است و هم داستان¬ها و نمایشنامه¬ها و اشعار و نیز نوشته¬هایی در زمینه دین، دانش اجتماعی، علم و کاربردهای آن، هنر و سرگرمی را در برمی‌گیرد که نویسندگان و سرایندگان برای کودکان و نوجوانان پدید می‌آورند.

ویژگی ادبیات کودک و نوجوان

 ادبیات ویژه رده سنی کودک و نوجوان دارای سه ویژگی مهم است نخست اینکه با زبان و بیان، درک زبان نوشتاری، تخیل و تجربه‌های کودکان و نوجوانان متناسب است، از این رو برای هر گروه سنی کودک و نوجوان از متن و موضوع¬ها و زبان و بیان متناسب با فرم و درک آنها استفاده می¬شود و دوم آنکه به رشد و پرورش شخصیت خواننده کمک می¬کند و به این نکته توجه دارد که دوران کودکی و نوجوانی مهم¬ترین سال-های شکل گرفتن و پرورش احساس و اندیشه است. از این رو، از آنچه سبب یاس و ناامیدی و بدبینی و بدخواهی می‌شود پرهیز می‌کند.

 سوم آنکه اهمیت تصویر را برای کودک و نوجوان برابر با اهمیت نوشته می¬داند و همواره بخشی از پیام خود را به کمک تصویر بیان می‌کند؛ به همین سبب کتاب‌های تصویری کودکان خردسال که حتی گاه نوشته¬ای به همراه ندارند، در ادبیات کودکان و نوجوانان ارزش بسیار دارند.» (دادور، به نقل از سایت باشگاه اندیشه، بازیابی ۲۹ خرداد ۱۳۹۵)

تعریف داستان

 داستان از قدیمی¬ترین قالب¬های هنری است که سابقۀ بسیار کهنی دارد و انسان¬ها آن را به صورت¬های گوناگون برای یکدیگر نقل و بازگو کردند. در هیچ عصری انسان بی نیاز از داستان نخواهد شد، زیرا که داستان¬ها در زندگی انسان¬ها دارای جنبه¬های پندآموز و عبرت انگیز می¬باشند و به نوعی درس زندگی و تجربه¬ی بهتر زیستن را به انسان می¬آموزند. ( navid shahed بازیابی شده در ۱۰ اسفند ،۱۳۸۸ تعریف داستان و انواع آن)

 داستان نوشته¬ای است که در آن ماجراهای زندگی به صورت حوادث مسلسل گفته می‌شود.( براهانی، ۱۳۱۴ ، ص 22)

داستان یا نوول(novel)  اثری است روایی به نثر که مبتنی بر خیال ( fiction) باشد. اگر طولانی باشد به آن رمان و اگر کوتاه باشد به آن داستان کوتاه ( short story) میگویند.

 ارسطو در «هنر شاعری» بوطیقا میگوید:

 « داستان از سه قسمت تشکیل شده است. آغاز ، میانه و پایان»

تعریف شخصیت

 در تعریف شخصیت گفته¬اند شبه شخصیتی است که از اجتماع بینش جهانی نویسنده تقلید شده و نویسنده به آن فردیت و تشخص بخشیده است.( عبداللهیان، 1381: 411).

ابرامز میگوید شخصیت¬ها افرادی هستند که در یک نمایشنامه یا اثر روایی دارای ویژگی‌های اخلاقی و آگاهانه هستند. این ویژگی¬ها در گفتار و عمل آن ، نشان داده می¬شود.

 مارتین ترنل معتقد است هر شخصیتی یک ساختمان کلامی است که بیرون از محدوده کتاب هیچ موجودیتی ندارد، محلی است که حالات و احساسات رمان نویس در آن متجلی می¬شود و اعتبار و ارزش آن در روابطی است که با دیگر ساختمان¬های کلامی نویسنده برقرار می¬کند.

میرصادقی معتقد است که شخصیت فردی است که کیفیت روانی و اخلاقی و در عمل و آنچه می¬گوید و می-کند وجود داشته باشد و خلق چنین شخصیت¬هایی را که برای خواننده در حوزه داستان تقریباً مثل افراد واقعی جلوه می‌کند شخصیت پردازی می¬خوانند.(صادقی، ۱۳۸۶: ۳۰۹).

انواع شخصیت در داستان کوتاه

 شخصیت پردازی یکی از مولفه‌های اصلی داستان به شمار می‌آید و قدرت هنر نویسنده در تکامل و پرورش هر چه بهتر آن در بطن داستان می‌تواند یکی از نقاط قوت و عمل جذب مخاطب باشد. عنصر شخصیت به عنوان اصلی ترین ساختمان روایی در هر داستان نقش بسزایی در روند پردازش رنگ و شکل‌گیری رویدادها و حرکت رو به جلو در هر متن روایی دارد. (سراج الدینی، فتحی، 1395: 25)

شخصیت پویا، شخصیت ایستا

 شخصیت ایستا شخصیتی است که در طی داستان در رفتارش تحولی نمی‌توان یافت و در پایان داستان همان-گونه می¬باشد که در ابتدا بوده است.

 اما شخصیت پویا در داستان شخصیتی است که تحولی در نوع نگرش یا جهان بینی اش یا رفتارش روی می‌دهد این تغییر کم یا زیاد می‌شود و می‌تواند در جهت مثبت یا منفی باشد اما نکته مهم این است که تغییر باید مهم و بنیادی باشد تا برای خواننده¬ی داستان باورپذیر باشد.

ابزار شخصیت پردازی

شخصیت پردازی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می¬شود.

 شخصیت پردازی به شیوه مستقیم به صورتی است که بهذمشخصات ظاهری و خصوصیات اخلاقی شخصیت پرداخته می‌شود. گاهی اوقات پرداخت مستقیم خصوصیات ظاهری توسط یک شخصیت دیگر در داستان انجام می‌گیرد.سلیمانی، 1380: 115)

 در کتاب «قصه¬های خوب برای بچه¬های خوب» چون شاملذچندین داستان کوتاه می¬باشد و دارای شخصیت-های بسیاری است نویسنده در طول داستان فرصت پرداخت غیر مستقیم مشخصات ظاهری را پیدا نمی¬کند.

 به طور مثال در رمان نخل¬ها و آدم¬ها نویسنده بیشتر از شخصیت پردازی به طور مستقیم بهره برده است، به طور مثال در توصیف حمید (فرمانده عملیات) چنین نوشته: «حمید در هیچ حادثه خم به ابرو نمی¬آورد حمید دل شیر دارد.» (سلیمانی، ۱۳۸۰: ۱۲۸ )

یا در کتاب «قصه¬های خوب برای بچه¬های خوب» آقای آذریزدی در داستان دو غلام چنین ذکر شده « کمال عیب خالص است بد ترکیب که هست بد لهجه که هست حتی اسم خودش را بلد نیست می‌گوید کامال، هیچ کار مهمی بلد نیست فقط یک زبان دراز دارد که از همه چیز و همه کس بد میگوید».( آذریزدی، ۱۳۴۳: ۷۳)

شخصیت پردازی به طور غیرمستقیم بر خلاف شخصیت پردازی مستقیم به طور واضح خصوصیات ظاهری و اخلاقی شخصیت را بیان نمی‌کند. این نوع پرداخت در داستان‌های بلند استفاده می‌شود که نویسنده فرصت پرداخت دارد. شخصیت پردازی به شیوه غیرمستقیم خود به دو صورت انجام می¬شود.

1- استفاده از کشمکش یا حادثه (که در این تقابل¬ها شخصیت داستان خود را معرفی می‌کند و ابعاد وجودی خود را نشان می‌دهد)

2-  استفاده از گفت و گو: در گفت‌وگو ضمن آنکه زندگی شخصیت‌ها و حوادثی را که بر آن¬ها گذشته است برای خواننده مشخص می‌کند خصلت¬ها و رفتارها و عادت¬ها و شرایط سنتی و فرهنگ را نشان می¬دهد.

تعریف بازنویسی

 یکی از روش¬های آفرینش بر خلق آثار ادبی و هنری «بازنویسی» است . بدین معنا که نویسنده و هنرمند آثار کهن دیگران را به زبان ساده و قابل فهم با حفظ اصول از نو می¬نویسد بر خلاف بازآفرینی که عمده¬ترین کار در بازآفرینی تغییر موضوع و بر هم زدن چهارچوب موضوعی اثر قبلی است. (پایور، جلالی، ۱۳۸۸: ۱۸).

بازآفرینی یا بازنویسی زبان و ادبیات کهن فارسی گنجینه¬ای است نادر از داستان¬ها و حکایت¬های حکمت‌آمیز انسان‌ساز که انتقال آن به کودکان و نوجوانان به عهده¬ی نویسندگان متعهد و اهل هنر و قلم ایران است.

 بی‌شک روش انتقال این میراث ارزشمند، درک عمیق از آنها و آشنایی با ویژگی¬های این گروه مخاطب و به کارگیری شیوه‌های جدید و خلاق را می‌طلبد.( کمال الدینی غرآبادی، حسینی مهر، ۱۳۹۴: ۴ ).

یکی از شیوه¬های مفید آشنا کردن کودکان و نوجوانان و پند دادن به آنها با ادبیات کهن ایرانی است.

 بازنویسی یعنی به زبان امروزی در آوردن متون کهن فارسی به طوری که کهنگی زبان اثر کهن گرفته شود (پایور، ۱۳۸۰: ۸۷ ).

به عبارت دیگر می¬توان گفت باز نویسی روشی است که نویسندگان و شاعران از دوران کهن تا کنون از آن استفاده کرده‌اند و از طولانی‌ترین کلام نظم یعنی مثنوی و کوتاه¬ترین لفظ یعنی شعر در یک مصراع این روش کاربرد داشته است و بزرگان ادب فارسی با این روش آشنا بوده¬اند. کهن¬ترین سند متقن در این مورد شاهنامه فردوسی، مثنوی معنوی و ابیات حافظ و دیگر آثار گوناگون ادب فارسی است ( مقدم، ۱۳۹۲ :۶ ).

بازنویسی را به معنی ساده کردن زبان اثر دانسته¬اند، اما باید دانست که کسانی بوده¬اند که به این کار بسنده نکرده¬اند و با شخصیت پردازی و فضاسازی مناسب به اثر جلوه¬ای بخشیده¬اند که این نوع از بازنویسی را خلاقانه نام گذاشته¬اند در این نوع بازنویسی، نویسنده به اثر رنگ و جلایی دیگر می¬دهد اما ساختار و معنا و مفهوم اثر دگرگون نمی‌شود (توزنده جانی، ۱۳۸۷ :۲۳).

انواع بازنویسی

 بازنویسی از جهت ظاهر و قالب به پنج دسته تقسیم می¬شود:

1- بازنویسی از نظم به نظم

2- بازنویسی از نثر به نظم

3- بازنویسی از نثر به نثر

4- بازنویسی از نظم به نثر

5- بازنویسی از نظم به نظم و نثر

 و از جهت شیوه¬ی پرداختن به آن به دو دسته تقسیم می¬شود:

1-  بازنویسی ساده

2- بازنویسی خلاق

 «بازنویسی ساده شامل ساده و امروزی کردن زبان بدون تغییر در محتوای آن است. اما بازنویسی خلاق نوعی باز آفرینی است»(پایور، ۱۳۸۰: ۸۸).

نوشته¬ها و آثار مهدی آذریزدی

«قصه¬های خوب برای بچه¬های خوب» جلد یک:  قصه¬های کلیله و دمنه این کتاب دارای بیست و پنج قصه¬ی  منتخب از کتاب کلیله و دمنه است با زبان ساده برای کودکان نوشته شده است.

 «قصه¬های خوب برای بچه¬های خوب» جلد دو : قصه¬های مرزبان نامه این کتاب شامل بیست و یک قصه با رعایت اصل ساده بودن و قابل فهم بودن برای کودکان نوشته شده است.

 «قصه¬های خوب برای بچه¬های خوب» جلد سه: قصه‌های برگزیده قابوس نامه و سندبادنامه

«قصه¬های خوب برای بچههای خوب» جلد چهار : قصه¬های مثنوی مولوی

در این کتاب قصه‌های برگزیده و جدید از کتاب مثنوی مولوی را می¬خوانم. قصه¬های خوب برای بچه¬های خوب جلد پنج: قصه¬های قرآن

این کتاب جلد پنج از کتاب قصه¬های خوب برای بچه¬های خوب می¬باشد که دارای هجده قصه¬ی قرانی و قصه¬ی پیامبران می¬باشد. «قصه¬های خوب برای بچه¬های خوب» جلد شش : قصه¬های شیخ عطار این جلد از قصه¬های خوب برای بچه¬های خوب دارای بیست و یک داستان از آثار عطار که با زبان ساده و قابل درک نوشته شده است.

 «قصه¬های خوب برای بچه¬های خوب» جلد هفت :قصه¬های گلستان و ملستان این کتاب شامل داستان‌هایی انتخاب شده از گلستان سعدی و مجموعه¬های نوشته شده¬ی که بعد از گلستان.

 «قصه¬های خوب برای بچه¬های خوب» جلد هشت: قصه¬های چهارده معصوم این جلد شامل قصه¬هایی در مورد زندگی چهارده معصوم است که از کتب مختلفی استخراج شده است.

قصه¬هایی تازه از کتاب‌های کهن از دیگر آثار آقای مهدی آذریزدی است که نام داستان¬های خیر و شر، حق و ناحق ، بچه آدم، ده حکایت، پنج افسانه، مرد و نامرد، قصه‌ها و مثل¬ها، هشت بهشت، با مزه دانا اصل موضوع و دوازده حکایت دیگر از فرهنگ یزدی/ دستور طباخی و خانه داری/ لبخند/ گربه ناقلا/ شعر قند و عسل/ مثنوی بچه خوب/ خاله گوهر/ فالگیر/ مکتب‌خانه/ قصه‌های ساده/ گربه تنبل/ چهل حدیث و... را می‌توان نام برد.

فصل اول کلیات پژوهش      1

1-1-مقدمه           2

1-2- بیان مسئله    2

1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش         3

1-4-اهداف پژوهش            3

1-4-1-هدف اصلی            3

1-4-2- اهداف فرعی          3

1-5-سوالات پژوهش          3

1-5-1-سوال اصلی            3

1-5-2-سوالهای فرعی        4

1-6-فرضیه های پژوهش     4

1-6-1-فرضیه ی اصلی      4

1-6-2-فرضیه های فرعی    4

1-7-روش تحقیق   4

1-8- طرح کلی پایان نامه     5

فصل دوم تعاریف و مفاهیم    6

2-1-تعاریف و مفاهیم          7

2-1-1-ادبیات کودک و نوجوان         7

2-1-2-ویژگی ادبیات کودک و نوجوان            7

2-2-داستان          8

2-2-1-تعریف داستان         8

2-2-2-تعریف شخصیت      8

2-2-3- انواع شخصیت در داستان کوتاه           9

2-2-4-شخصیت اصلی و شخصیت فرعی         9

2-2-5- شخصیت پویا، شخصیت ایستا 10

2-2-6-ابزار شخصیت پردازی          10

2-3-1-توصیف    11

2-3-2-مفهوم توصیف        11

2-3-3-موضوعات توصیف در ادبیات 12

2-3-4-توصیف ها 12

2-3-5-توصیف شخصیت    13

2-3-6-توصیف اشیا و پدیدهها           13

2-4-1-تعریف بازنویسی      13

2-4-2-انواع بازنویسی        14

2-4-3-1-تاریخچه بازنویسی 15

2-4-3-2-بازنویسی برای اولین بار     16

2-4-3-3-بازنویسی در دههی سی       16

2-4-3-4-بازنویسی در دهه چهل        17

2-4-3-5-بازنویسی در دههی پنجاه     17

2-4-3-6-بازنویسی دهه شصت         18

2-4-3-7-بازنویسی در دهه هفتاد       18

2-4-3-8- باز نویسی در دهه هشتاد    18

2-4-3-9- بازنویسی در سال‌های اخیر 18

2-4-4-پیشگامان بازنویسی ادب کهن ایران        18

2-4-5- نوشته ها و آثار مهدی آذریزدی            23

2-4-6-پدر ادبیات کودک و نوجوان لقب آذریزدی            25

فصل سوم نمودهای توصیف در داستانهای کتاب «قصه های خوب برای بچه های خوب» جلد چهارم          26

3-1-1- خلاصه داستان «خربرفت وخربرفت»   27

3-1-2- شخصیت های داستان خربرفت و خر برفت         28

3-1-3- توصیف های داستان خربرفت وخربرفت            30

3-2-1- خلاصه داستان ریش نجات‌بخش           31

3-2-2- شخصیت های داستان ریش نجات بخش  32

3-2-3- توصیف های داستان ریش نجات بخش   33

3-3-1- خلاصه ی داستان کوتاه فرار از مرگ    34

3-3-2- شخصیت های ایستا در داستان فرار از مرگ        34

3-3-3- توصیف های داستان فرار از مرگ        35

3-4-1-خلاصه ی داستان شیر بی یال و دم        35

3-4-2- شخصیت های داستان شیر بییال و دم     36

3-4-3- توصیف های داستان شیر بی یال و دم    36

3-5-1- خلاصه ی داستان طوطی و بقال          37

3-5-2- شخصیت های داستان طوطی و بقال      38

3-5-3- توصیف های داستان طوطی و بقال       39

3-6-1- خلاصه داستان شتردار ساده دل            40

3-6-2- شخصیت های داستان شتر دار ساده دل   41

3-6-3- توصیف های داستان شتر دار ساده دل    42

3-7-1-خلاصه ی داستان دام و دانه     43

3-7-2- شخصیت های داستان دام و دانه           44

3-7-3- توصیف های داستان دام و دانه            44

3-8-1- خلاصه ی داستان سیاست باغبان          45

3-8-2- شخصیت های داستان سیاست باغبان      47

3-8-3-توصیف‌های داستان سیاست باغبان         47

3-9-1- خلاصه ی  داستان با عقل و بی عقل     48

3-9-2- شخصیت های داستان بی عقل و با عقل  49

3-9-3- توصیف های داستان کم عقل و با عقل   50

3-10-1-خلاصه داستان درس عملی    51

3-10-2-شخصیت های داستان درس عملی        51

3-10-3- توصیف های داستان درس عملی        52

3-11-1- خلاصه ی داستان کار درست و کامل   53

3-11-2-شخصیت های داستان کار درست و کامل           54

3-11-3- توصیف های داستان کار درست و کامل           55

3-12-1-خلاصه ی داستان حکم ناطق  56

3-12-2-شخصیت‌های داستان حکم ناحق          56

3-12-3- توصیف‌های داستان حکم ناطق          57

3-13-1- خلاصه ی داستان موسی و شبان        58

3-13-2-شخصیت های داستان موسی و شبان     59

3-13-3-توصیف های داستان موسی و شبان      59

3-14-1-خلاصه ی داستان حق شناسی لقمان      59

3-14-2- شخصیت های داستان حق شناسی لقمان            60

3-14-3-توصیف های داستان حق شناسی لقمان  60

3-15-1-خلاصه ی داستان مریض خیالی          61

3-15-2- شخصیت های داستان مریض خیالی    62

3-15-3- توصیف‌های داستان مریض خیالی      62

3-16-1-خلاصه ی داستان اختلافات انگوری     63

3-16-2- شخصیت های داستان اختلاف انگوری 64

3-16-3- توصیف داستان اختلاف انگوری        64

3-17-1-خلاصه ی داستان زبان حیوانات          65

3-17-2- شخصیت های داستان زبان حیوانات    66

3-17-3-  توصیف های داستان زبان حیوانات    67

3-18-1- خلاصه ی داستان دشمن در لباس دوست           67

3-18-2- شخصیت های داستان دشمن در لباس دوست       69

3-18-3-توصیف های داستان دشمن در لباس دوست         69

3-19-1- خلاصه ی داستان دو غلام    70

3-19-3-توصیف های داستان دو غلام 71

3-20-1-خلاصه ی داستان فیل شناسی در تاریکی           71

3-20-2-توصیف‌های داستان فیل شناسی در تاریکی         72

3-21-1- خلاصه ی داستان کودک حلوا فروش   73

3-21-2- توصیف های داستان کودک حلوا فروش           75

3-22-1-خلاصه ی داستان سلمان کر و شعبان کر            76

3-22-2-توصیف‌های داستان سلمان کر و شعبان کر         77

3-23-1-خلاصه ی داستان کمال الدین حسن       78

3-23-2- توصیف داستان کمال الدین حسن        79

3-24-1-خلاصه ی داستان آهو در طویله خران  80

3-24-2- توصیف های داستان آهو در طویله خران          81

فصل چهارم نتیجه گیری      83

منابع      87

 

Keywords: توصیف موضوعات توصیف کارکرد توصیف آذریزدی آثار
این برای گرایش های: کلیه گرایش ها، کاربرد دارد. [ برچسب: ]

Skip Navigation Links