دانلود پایان نامه روانشناسی با عنوان اثر بخشی آموزش مهارتهای مدیریت خشم با رویکرد شناختی – رفتاری در کاهش پرخاشگری زنان مبتلا به دیابت (فایل word)

هدف از این پژوهش روانشناسی تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت خشم با رویکرد شناختی رفتاری در کاهش پرخاشگری زنان مبتلا به دیابت می باشد. پرخاشگری انسانی عبارت است از هرگونه رفتاری که مستقیما به قصد آسیب رساندن به فرد دیگری از یک فرد صادر می شود. می توانید این تحقیق روانشناسی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
قیمت : 2,050,000 ریال
شناسه محصول : 2009801
نویسنده/ناشر/نام مجله :
سال انتشار:
تعداد صفحات فارسي : 100
نوع فایل های ضمیمه : word
حجم فایل : 389 Kb
کلمه عبور همه فایلها : www.daneshgahi.com
عنوان فارسي : پایان نامه روانشناسی با عنوان اثر بخشی آموزش مهارتهای مدیریت خشم با رویکرد شناختی – رفتاری در کاهش پرخاشگری زنان مبتلا به دیابت (فایل word)

چکیده

پرخاشگری انسانی عبارت است از هرگونه رفتاری که مستقیما به قصد آسیب رساندن به فرد دیگری از یک فرد صادر می شود. در راستای کنترل این رفتارها ،مرتکب شونده باید باور داشته باشد که رفتارش به هدف آسیب رساندن به دیگری بوده است که پیامد آن برانگیختن رفتاری اجتنابی است . پرخاشگری ممکن است به اشکال گوناگونی بروز پیدا کند. شکل کلامی وجسمانی آن مولفه های ابزاری یا رفتاری را نشان می دهد،خشم جنبه هیجانی و خصومت، جنبه شناختی پرخاشگری می باشد. خشم یکی از انواع هیجاناتی است که در زندگی روانشناختی ما نقش مهمی ایفا می کند. خشم هیجانی طبیعی است که به عنوان حالتی غیرارادی در مسائل بالینی مطرح می شود و می تواند زمینه برخی اختلالهای بالینی را فراهم آورد. در واقع خشم حالتی هیجانی و ذهنی می باشد که با برانگیختگی فیزیولوک،تضاد شناختی و افکار ستیزه جویانه همراه است. با وجود شیوع ابراز خشم در میان روابط بین فردی و خانواده،فقدان تحقیقات علمی منظم و دقیقی در حیطه تنظیم افکار ،احساسات و اعمال پرخاشگرانه وجود دارد که شاید یکی از دلایل آن عدم درک مکانیزم های زیربنایی آن از قبیل نشخوار خشم  است که سبب کاسته شدن مکانیزم های خودکنترلی فرد و به تبع آن افزایش خشم می شود. می توانید این تحقیق روانشناسی را به صورت فایل word دانلود نمایید.

مقدمه

در طول دهه های گذشته، جنبه های روان شناختی دیابت نظر بسیاری از متخصصان را به خود جلب کرده است؛ زیرا دیابت یکی از پـر زحمـت  تـرین  بیماری های مزمن از لحاظ هیجانی و رفتـاری بـه   شمار می آید (عدیلی، لاریجـا نی و حقیقـت پنـاه ، 1385). دیابت شیرین از جمله بیماری های متابولیکی است که با کمبود نسبی یا مطلق انسولین، افزایش گلوکز خون و اختلال درمتابولیسم کربوهیدرات ،چربی ها و پروتئین همراه است.(نمازی،اسفنجانی،آواری و حشمتی،1390)همچنین تا چند سال قبل بیماری های واگیردار به عنوان بزرگ ترین معضل بهداشتی کشورهای جهان سوم به شمار می رفت در حالی که امروزه  بیماری های مزمن از جمله دیابت تهدیدی جدی برای کشورهای در حال توسعه محسوب می گردد. دیابت یکی از بیماری های مزمن و بسیار با اهمیت و یک مشکل بزرگ بهداشتی است که در سراسر جهان در حال گسترش است.در سال 2010 حدودا 285 میلیون نفر در سر تا سر جهان به دیابت مبتلا بودندو انتظار می رود که در سال 2030 به 366 میلیون نفر برسد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد مبتلایان به دیابت در سال 2000، 171 میلیون نفر بوده است. طبق آمار انجمن دیابت ایران در سال 1385، بیش از 4 میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری دیابت بودند و این در حالی است که هر 15 سال یک بار این آمار 3 برابر می شود. این بیماری موقعیت فرضی است که نیازمند پایش روزانه قندخون تزریق مکرر دیدار مدام با پرسنل درمانی برنامه دقیق ورزشی و غذایی برای دستیابی به کنترل رضایتمندانه دارد. این بیماری علاج قطعی ندارد. و مهم ترین درمان آن پیشگیری است که با شناسایی به موقع و مراقبت صحیح بر پایه آموزش بیماران می توان از عوارض حاد و مزمن آن پیشگیری کرد،یا بروز آن را به تعویق انداخت (ثابت ، هادیان ،1388). این بیماری عـلاوه  بـر  عوارضـی  کـه  بـر  قسمتهای  مختلــف بــدن می گذارد، گرفتاری های روانی، اجتماعی عمده ای نیز دارد .کنارآمدن با این همه مشکلات و فرآینـد  طولانی درمان بیماران مبتلا را  دچـار  بحـران  هـای  متعدد می کند.. یکـی از مشکلات روانشناختی کـه  در مطالعـات  کیفـی  پیشین، به عنوان یک مسئله مهم در بیماران مبـتلا  به دیابت شناخته شده، خشم است .هـر  چنـد  تـا  کنــون مطالعــات کمــی انــدکی بــه ایــن موضــوع پرداخته اند.از آنجـا  کـه دیابت بیماری است که عمدتا توسـط  خـود فـرد  مدیریت می شود خشم می تواند به مانعی بـر  سـر  راه پیروی از درمان و خود مدیریتی دیابت تبدیل شده و عدم کنترل آن، به عدم کنترل قند خـون  و عواقب کوتاه مدت و بلند مدت این بیماری منجر گردد.

اهمیت تحقیق

در سالهای اخیر علیرغم افزایش مشکلات مزمن پزشکی، امید به زندگی نیز بیشتر شده است. چرا که مشکلات پزشکی که در گذشته با خطر مرگ و میر همراه بوده اند، هم اکنون به نحو موثرتری کنترل می شوند. پیشرفت های صورت گرفته در روش های درمان بیماری های مزمن جسمانی، گاهی اوقات ممکن است به بهای کیفیت زندگی بیماران تمام شود. یکی از مشکلات روانشناختی که به عنوان مسئله مهم در مبتلایان به دیابت شناخته می شود مسئله خشم است که از شیوع 7 الی 8 درصدی در جوامع مختلف برخوردار است .خشم، پرشورترین هیجان ها است که می تواند موجب قویتر و نیرومندتر شدن فرد خشمگین گشته و احساس کنترل وی را کاهش دهد(خدایان فرد، 1384) . امروزه از شیوع 8 – 7% در جامعه برخوردار است .کارکرد مثبت و فواید خشم در جراًت ورزی و واکنش به بی عدالتی ها نیز غیرقابل انکار است(شیرازی، اورکی و زارع، 1392). این هیجان در عین حال از انواع خطرناک هیجانهاست به طوری که هدف آن حتی می تواند نابود کردن موانع در محیط باشد.علاوه بر آن، خشم مهار نشده ویژگی بسیاری از اختلالهای روانی و جسمی است. برای مثال تحقیقات نشان داده اند که خشم با شدت افسردگی،مصرف کوکایین، مصرف الکل و اقدام به خودکشی همبستگی داشته است(رجبی، نجفی و محمدرضایی،1392).  خشم در زنان ممکن است حتی منجر به رفتارهای خود تخریبی شود. از طرف دیگر مشکلات جسمی چون دردهای عود کننده کمر، بیماری آتروسکلروز قلبی عروقی ، دیس ریتمی قلبی  از نوع فیبریلاسیون دهلیزی ، افزایش فشار خون و چربی خون، کاهش توان و آمادگی و کاهش احساس خوب بودن افراد نیز با خشم همبستگی داشته اند(کرمی بلداجی، بهارلو، زارعی و ثبابت زاده، 1392).

در کل می توان گفت آثار ضعف و کاستی در مدیریت خشم، فراتر از ناراحتی های شخصی و تخریب روابط بین فردی است و به اختلال در سلامت عمومی، بروز ناسازگاری عمومی و پیامدهای زیانبار رفتارهای پرخاشگرانه منجر می شود و در صورتی که این هیجان نیرومند به درستی مهار نشود می تواند مانع موفقیت همه جانبه و کارکرد بهینه افراد، گروهها و جوامع شود. هدف از درمان و مداخلات کنترل خشم ، کاهش احساسات هیجانی و برانگیختگی فیزیواوژیکی ناشی از خشم ، افزایش آگاهی افراد نسبت به خشم و آموزش شیوه ها و راهبردهای موثر به منظور کنترل آن است . در حقیقت مدیریت خشم در پی از میان برداشتن خشم نیست بلکه در پی تشویق نظارت خود شناختی ، هیجانی و رفتاری است است که از کاربردهای شیوه کنترل خود است . در اکثریت مدل هایی که برای مدیریت خشم عرضه شده اند ، مولفه های آماده سازی شناختی ، کسب مهارت و آموزش کاربردی از مولفه های اصلی برنامه مدیریت خشم محسوب می شوند .

تعریف نظری مفاهیم

• بیمار دیابتی :

به فردی اطلاق می شود که به دلیل تغییرات دائمی در بیوشیمی خون و متابولیسم گلوکز دچار افزایش قند خون نسبت به حد نرمال می گردد  (رودی دبلیو  ، 2006) .

•خشم :

خشم ﺣﺎﻟﺘﻲ رواﻧﻲ-زﻳﺴﺘﻲ است ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻨﺶ ﻣﺎﻫﻴﭽﻪای و ﺑﺮاﻧﮕﻴﺨﺘﮕﻲ دﺳﺘﮕﺎه ﻋﺼﺒﻲ ﺧﻮدﻛﺎر ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ(اسپیلبرگر ، 1999).خشم یک واکنش هیجانی نسبتا قوی که در انواعی از موقعیت ها نظیر به بند کشیدن ،مداخله بی مورد دیگران ،ربوده شدن متعلقات ،مورد تهدید یا حمله واقع شدن ، ظاهر می گردد. مثل بسیاری از هیجانها تعریف عینی خشم دشوار است . مسئله این است که مفهوم خشم با واکنش های هیجانی هم نوع،مثل نفرت ،پرخاشگری ،خصومت و غیره نمود پیدا می کند (پورافکاری،1386) .

• پرخاشگری :

 رفتار تهاجمی است که شخص به قصد صدمه و آسیب رساندن به افراد یا اشیاء از خود نشان می دهد. پرخاشگری می تواند به صورت فیزیکی، کلامی یا در قالب تخریب اشیاء و لوازم و بالاخره زیر پا گذاشتن مقررات و قوانین در محیط زندگی با آگاهی قبلی تجلی نماید(باس و پری ، 1992؛ به نقل از رجبی، نجفی و محمدرضایی،1392).

• رویکرد  شناختی- رفتاری:

درمان شناختی- رفتاری ترکیبی از نظریه‌ها و فنون رفتار درمانی و شناخت درمانی است. رویکردهای رفتاری و شناختی هر دو تا حدی از سنت تجربی برآمده‌اند و تأکید آن روی افزایش مهارت های شناختی و کاهش فعالیت های شناختی ناسازگارانه می‌باشد و از تکالیف رفتاری هم برای تغییر رفتار استفاده به عمل می‌آورد و این روشها با توجه به پیشرفت بیماران در هر جلسه برای آنها بکار گرفته می‌شود.

فصل اول کلیات پژوهش      4

1-1- مقدمه          5

1-2- بیان مساله    7

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق          10

1-4- اهداف تحقیق 12

1-5- فرضیه ها     12

1-6- تعریف نظری مفاهیم    13

1-7- تعریف عملیاتی          14

 فصل دوم مروری بر پیشینه تحقیق     16

2-1- ادبیات مفهومی           17

2-2- پیشینه مطالعاتی         66

2-3- جمع بندی     73

 فصل سوم روش شناسی پژوهش        74

3-1- روش تحقیق  75

3-2- جامعه         75

3-3- نمونه و روش تحقیق   75

3-4- محیط پژوهش            76

3-5- متغیرهای پژوهشی     76

3-6- ابزار پژوهشی           76

3-7- روش گردآوری داده ها 77

3-8- تعیین اعتبار ابزار       77

3-9- تعیین پایایی ابزار       78

3-10- پروتکل درمانی/آموزشی         78

3-11- روش تجزیه و تحلیل آماری     79

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

 

Keywords: مدیریت خشم رویکرد شناختی – رفتاری پرخاشگری دیابت
این برای گرایش های: کلیه گرایش ها، کاربرد دارد. [ برچسب: ]

Skip Navigation Links